Home | Posts RSS | Comments RSS | Login

Isu MKN & Wahabi

Sunday, July 31, 2011

Aku bukan nak cerita apa itu wahabi & aku bukan nak cerita apa kerja MKN.

Cumanya marilah sama – sama berfikir secara waras & janganlah jadi seperti ahli politik yang mempolitikkan semua isu.

Bermacam – macam tuduhan sudah dilemparkan kepada Dr. Uthman El – Muhammady, bermacam –macam fitnah & tomahan diberikan kepada beliau.

Ke manakah perginya adab kita dengan ulama???

Ke manakah perginya adab kita dengan mereka yang lebih tua daripada kita???

Inilah realiti orang Melayu sekarang nie...

Inilah gambaran orang Melayu sekarang nie...

Inilah terjadi bila mana Islam ditinggalkan.

Inilah terjadi bila mana Islam dicari bukan pada ahlinya.

Akhirnya akhlak pun tergadai...bagaimana nak capai Ihsan kalau akhlak tidak pernah dijaga.

Pertama sekali kena faham, Dr. Uthman El – Muhmmady bila mana bercakap berkenaan isu ini adalah di dalam konteks tertutup bukan terbuka. Bila mana dalam kontek tertutup tidak timbul soal tuduh tapi lebih kepada perbincangan .Cumanya kemana perginya AMANAH orang yang menyebarkan isu ini???

Kedua, bagi aku tidak timbul soal Dr. Uthman El – Muhammady cuba mengampu kerajaan atau cuba membantu kerajaan untuk menutup isu – isu lain seperti isu Bersih 2.0. Sebabnya, beliau sedar perbincangan tersebut adalah secara tertutup dan bukan secara terbuka. Bila sesuatu isu itu adalah secara tertutup makan tidak timbul soal menutup isu lain kerana tidak ada liputan disitu. Maka adalah tidak wajar untuk menuduh beliau dengan pelbagai tomahan yang bersifat FITNAH semata – mata.

Ketiga, cubalah kita focus kepada individu yang bertanggungjawab menyebarkan & mendedahkan isu ini...Kenapa dan untuk apa pendedahan ini dilakukan? Pepatah Melayu ada mengatakan, siapa yang makan cili dia yang akan terasa pedasnya. Kalau apa yang Dr. Uthman El – Muhammady cakap adalah tidak benar, masakan individu terbabit perlu terasa seterusnya mendedahkan isu ini. Yang pasti kita boleh kata individu terbabit ada kaitan dengan isu Wahabi secara lansung atau tidak lansung dan disebabkan itulah mereka seperti cacing yang kepanasan bila mana isu ini ditimbulkan.

Keempat, masalah kebocoran dalam MKN ini bukan kali pertama. Sebelum ini pun memang pernah berlaku sewaktu taklimat keselamatan yang diberikan oleh Ust. Zamihan Al – Ghari. So, sape yang memainkan isu ini???

Ape yang pasti disini, wahabi bukanlah suatu isu yang remeh – temeh. Boleh dikatakan fahaman wahabi ini bukan sahaja sudah meresap dikalangan rakyat Malaysia dan sesetengah tokoh – tokoh agama Malaysia, malahan dikalangan pentadbiran dan ahli politik juga semakin ketara. Inilah contoh FITNAH akhir zaman yang berlaku apabila agama Islam ditinggalkan. Mudah – mudahan Allah S.W.T memberi perlindungan kepada kita serta membantu Ulama – ulama kita dalam membanteras fahaman ini. Wallahua’lam.

3 comments to Isu MKN & Wahabi:

Anonymous said...

salam.. enta faham betul2 ke apa itu wahhabi?

Anonymous said...

"Ape yang pasti disini, wahabi bukanlah suatu isu yang remeh – temeh. Boleh dikatakan fahaman wahabi ini bukan sahaja sudah meresap dikalangan rakyat Malaysia dan sesetengah tokoh – tokoh agama Malaysia, malahan dikalangan pentadbiran dan ahli politik juga semakin ketara. Inilah contoh FITNAH akhir zaman yang berlaku apabila agama Islam ditinggalkan. Mudah – mudahan Allah S.W.T memberi perlindungan kepada kita serta membantu Ulama – ulama kita dalam membanteras fahaman ini. Wallahua’lam."

ape maksud anta dengan apa yg anta tulis ni? ana tanya sebab ana takut ana salah faham dgn maksud anta.

nasihat ana, kaji dulu apa makna wahhabi. dengar dulu ceramah2 ustaz yg dianggap wahhabi itu. especially Dr. MAZA. Dkt youtube banyak ceramah dia. boleh cari sndiri. antara yg paling hebat ialah masa debat dengan astora jabat.

apa itu tajdid??
apa itu wahhabi?

ana cadangkan anta tgk video ni http://www.youtube.com/watch?v=CEU5Foid0WI&feature=related

tgk juga video yg b4 n afternya.

dgr semua pandangan, then, nilai sndiri yg mana yg betul.

Alhamdulillah, semakin mereka dituduh, semakin manhaj dakwah mereka akan dikaji.. Jika mereka ini dipihak yg benar, maka sgtlah rugi org yg menuduh mereka dgn perkataan yg bukan2.

Allahu mustaan

pSp said...

Salam,tima kasih la dgn pandangan sedara...pasal cdgn utk kaji wahabi mmg aku dah lama kaji pun & insyaAllah boleh katakan aku mmg dah paham sgt cumernya bukan hak aku nak citer pasal wahabi secara terperinci kat sini...

Cumernya kenapa isu Astora Jabat di utarakan kat sini?Xde sape pun yang sokong dia...Apekah kalo sy menolak Dr. MAZA bermakna sy menerima Astora?

Sedara kena tgk fokus artikel nie ditulis...ape yang hebat sgt kalo AMANAH yg diberi pun x boleh nak pegang dan simpan?Kenapa perlu diperbesarkan isu yg sepatutnya tertutup?Kenapa perlu melatah kalo isu yg dibincang tue x benar?

Sedara ckp pasal tajdid...sy nak tanyer,apekah tajdid nie hanya berkisar soal2 khilaf?Kenapa perlunya membincangkan perkara2 yg ulama dah bincang?Sy rase sedara juga perlu byk membaca atau mendgr artikel2 atau pandangan ulama yang lain bukan fokus pada Dr. MAZA semata-mata...InsyaAllah sedara juga akan nampak kepincangan yang berlaku...

Sunday, July 31, 2011

Isu MKN & Wahabi

Posted by pSp at 8:51 AM

Aku bukan nak cerita apa itu wahabi & aku bukan nak cerita apa kerja MKN.

Cumanya marilah sama – sama berfikir secara waras & janganlah jadi seperti ahli politik yang mempolitikkan semua isu.

Bermacam – macam tuduhan sudah dilemparkan kepada Dr. Uthman El – Muhammady, bermacam –macam fitnah & tomahan diberikan kepada beliau.

Ke manakah perginya adab kita dengan ulama???

Ke manakah perginya adab kita dengan mereka yang lebih tua daripada kita???

Inilah realiti orang Melayu sekarang nie...

Inilah gambaran orang Melayu sekarang nie...

Inilah terjadi bila mana Islam ditinggalkan.

Inilah terjadi bila mana Islam dicari bukan pada ahlinya.

Akhirnya akhlak pun tergadai...bagaimana nak capai Ihsan kalau akhlak tidak pernah dijaga.

Pertama sekali kena faham, Dr. Uthman El – Muhmmady bila mana bercakap berkenaan isu ini adalah di dalam konteks tertutup bukan terbuka. Bila mana dalam kontek tertutup tidak timbul soal tuduh tapi lebih kepada perbincangan .Cumanya kemana perginya AMANAH orang yang menyebarkan isu ini???

Kedua, bagi aku tidak timbul soal Dr. Uthman El – Muhammady cuba mengampu kerajaan atau cuba membantu kerajaan untuk menutup isu – isu lain seperti isu Bersih 2.0. Sebabnya, beliau sedar perbincangan tersebut adalah secara tertutup dan bukan secara terbuka. Bila sesuatu isu itu adalah secara tertutup makan tidak timbul soal menutup isu lain kerana tidak ada liputan disitu. Maka adalah tidak wajar untuk menuduh beliau dengan pelbagai tomahan yang bersifat FITNAH semata – mata.

Ketiga, cubalah kita focus kepada individu yang bertanggungjawab menyebarkan & mendedahkan isu ini...Kenapa dan untuk apa pendedahan ini dilakukan? Pepatah Melayu ada mengatakan, siapa yang makan cili dia yang akan terasa pedasnya. Kalau apa yang Dr. Uthman El – Muhammady cakap adalah tidak benar, masakan individu terbabit perlu terasa seterusnya mendedahkan isu ini. Yang pasti kita boleh kata individu terbabit ada kaitan dengan isu Wahabi secara lansung atau tidak lansung dan disebabkan itulah mereka seperti cacing yang kepanasan bila mana isu ini ditimbulkan.

Keempat, masalah kebocoran dalam MKN ini bukan kali pertama. Sebelum ini pun memang pernah berlaku sewaktu taklimat keselamatan yang diberikan oleh Ust. Zamihan Al – Ghari. So, sape yang memainkan isu ini???

Ape yang pasti disini, wahabi bukanlah suatu isu yang remeh – temeh. Boleh dikatakan fahaman wahabi ini bukan sahaja sudah meresap dikalangan rakyat Malaysia dan sesetengah tokoh – tokoh agama Malaysia, malahan dikalangan pentadbiran dan ahli politik juga semakin ketara. Inilah contoh FITNAH akhir zaman yang berlaku apabila agama Islam ditinggalkan. Mudah – mudahan Allah S.W.T memberi perlindungan kepada kita serta membantu Ulama – ulama kita dalam membanteras fahaman ini. Wallahua’lam.

3 comments

Anonymous said...

salam.. enta faham betul2 ke apa itu wahhabi?

Anonymous said...

"Ape yang pasti disini, wahabi bukanlah suatu isu yang remeh – temeh. Boleh dikatakan fahaman wahabi ini bukan sahaja sudah meresap dikalangan rakyat Malaysia dan sesetengah tokoh – tokoh agama Malaysia, malahan dikalangan pentadbiran dan ahli politik juga semakin ketara. Inilah contoh FITNAH akhir zaman yang berlaku apabila agama Islam ditinggalkan. Mudah – mudahan Allah S.W.T memberi perlindungan kepada kita serta membantu Ulama – ulama kita dalam membanteras fahaman ini. Wallahua’lam."

ape maksud anta dengan apa yg anta tulis ni? ana tanya sebab ana takut ana salah faham dgn maksud anta.

nasihat ana, kaji dulu apa makna wahhabi. dengar dulu ceramah2 ustaz yg dianggap wahhabi itu. especially Dr. MAZA. Dkt youtube banyak ceramah dia. boleh cari sndiri. antara yg paling hebat ialah masa debat dengan astora jabat.

apa itu tajdid??
apa itu wahhabi?

ana cadangkan anta tgk video ni http://www.youtube.com/watch?v=CEU5Foid0WI&feature=related

tgk juga video yg b4 n afternya.

dgr semua pandangan, then, nilai sndiri yg mana yg betul.

Alhamdulillah, semakin mereka dituduh, semakin manhaj dakwah mereka akan dikaji.. Jika mereka ini dipihak yg benar, maka sgtlah rugi org yg menuduh mereka dgn perkataan yg bukan2.

Allahu mustaan

pSp on Sep 4, 2011, 10:12:00 PM said...

Salam,tima kasih la dgn pandangan sedara...pasal cdgn utk kaji wahabi mmg aku dah lama kaji pun & insyaAllah boleh katakan aku mmg dah paham sgt cumernya bukan hak aku nak citer pasal wahabi secara terperinci kat sini...

Cumernya kenapa isu Astora Jabat di utarakan kat sini?Xde sape pun yang sokong dia...Apekah kalo sy menolak Dr. MAZA bermakna sy menerima Astora?

Sedara kena tgk fokus artikel nie ditulis...ape yang hebat sgt kalo AMANAH yg diberi pun x boleh nak pegang dan simpan?Kenapa perlu diperbesarkan isu yg sepatutnya tertutup?Kenapa perlu melatah kalo isu yg dibincang tue x benar?

Sedara ckp pasal tajdid...sy nak tanyer,apekah tajdid nie hanya berkisar soal2 khilaf?Kenapa perlunya membincangkan perkara2 yg ulama dah bincang?Sy rase sedara juga perlu byk membaca atau mendgr artikel2 atau pandangan ulama yang lain bukan fokus pada Dr. MAZA semata-mata...InsyaAllah sedara juga akan nampak kepincangan yang berlaku...