Home | Posts RSS | Comments RSS | Login

Budaya Ilmu Kini – Jahil Dalam Disiplin Ilmu

Monday, October 19, 2009

Soalan yang perlu dijawab :

1. Pernahkah anda melihat ada pelajar yang mengatakan tidak perlu ikut mazhab tetapi ambil sahaja al Quran dan Hadith Sahih? (sedangkan yang berkata ini jahil di dalam ilmu hadith yang berkaitan dengan hadith hasan, hadith hasan sahih, hadith dhoief – bahkan menyamakan hadith dhoief dengan hadith maudhuk)

2. Pernahkah melihat hujjah yang mengatakan ulamak pun ada buat silap, bukan maksum (sedangkan dirinya pun lagi banyaknya salah kerana tidak mempunyai ilmu seperti ulamak yang dikatanya silap dan bukan maksum tersebut) ?.

3. Pernahkah melihat di dalam blog tertentu yang ada novel-novel yang diisikan dengan pengisian cerita yang menukilkan tentang kalam ulamak agar jangan bertaqlid, mazhabku adalah hadith sahih (sedangkan kalam ulamak mujtahid ini ada disyarahkan dan ditujukan kepada golongan tertentu iaitu mereka yang bertaraf mujtahid – mereka yang mampu untuk mengistinbath (mengeluarkan) hukum sahaja).

4. Pernahkah anda melihat atau membaca mereka yang kuat mengatakan amalan-amalan tertentu (yang telah dipersetujui ulamak ia adalah khilaf (perselisihan pendapat antara ulamak mujtahid)) sebagai bid’ah sesat?

***************************************************************

Ketahuilah bahawa mereka yang terlibat di atas ada antara mereka adalah mereka yang tidak mahu belajar adab di dalam disiplin ilmu. Gelojoh dan terburu-buru untuk menjadi seorang pakar hukum tanpa menyelidik dan mengkaji pendapat dan hujjah ulamak muktabar yang lain.

Saya teringat kisah imam syafi’e (mujtahid mutlaq pengasas mazhab Syafie) bagaimana beliau sedari kecil belajar mengenai al Quran sehingga dapat menghafaznya pada umurnya 9 tahun. Kemudian belajar hadith dengan cara mendengar dan bertemu sendiri dengan guru-guru hadith, dan beliau mencatatnya di atas tulang, tembikar dan kulit binatang. Bahkan beliau juga mempelajari bahasa Arab yang asli dengan Kabilah Hudzail sehinggalah beliau mahir dalam bidang hadith, hafalan al Quran, bahkan dalam kesusasteraan bahasa Arab yang asli.

Menurut Dr Said Ramadhan al Buthi dalam bukunya – Alla mazhabiyyatu Akhtaru Bid’atin Tuhaddidu Asy Syarii’ata Al Islamiyyah mengenai pendidikan Imam Syafie

‘Tentang ilmu hadith, beliau belajar kepada Imam Sufyan bin Uyainah, seorang alim besar ahli hadith kota Mekah di masa itu. Adapun tentang ilmu al Quran, beliau belajar kepada Imam Ismail bin Qasthanthin, seorang alim besar ahli Quran di Kota Mekah pada masa itu. Selanjutnya, kepada para ulama lain di masjidil Haram. Beliau belajar berbagai ilmu pengetahuan agama. Ketika berumur 15 tahun, beliau telah menduduki kerusi mufti di Kota Mekah.’

Ketika umurnya 10 tahun, beliau sudah memahami kitab al Muwattha’ karangan Imam Malik bin Anas (pengasas mazhab Maliki). Bahkan beliau juga mempertahankan mazhab Maliki.

Dan semasa beliau sudah mempunyai ilmu alat (ilmu asas yang menjadi keperluan untuk mengistinbath hukum) barulah beliau mengemukakan pendapatnya sendiri, serta mengomentari pendapat gurunya (imam Maliki) jika ada yang lemah. Tetapi tidak pula imam Syafie mengatakan ia sebagai bid’ah sesat!. Ini kerana akhlaq yang terbina di dalam diri seorang ulamak yang benar-benar takutkan ALlah untuk menjaga lisan, perilaku dari perbuatan yang tiada hak.

Begitulah – sehingga ramai murid imam syafie yang mengikuti terdiri dari ulamak-ulamak besar, bahkan ada di kalanganya adalah muhaddithin (ulamak hadith), mujtahid tarjih (ulamak yang mampu mengetahui dan menilai mana pendapat yang kuat dan lemah), mujtahid mazhab, mujtahid fatwa seperti Imam Bukhari, Imam Abu Bakar al Humaidi, Imam Ahmad bin Hanbal (pengasas mazhab Hanbali), Imam al Buwaithi, Imam Muhammad bin AbduLLah. Dan ramai lagi – anda boleh menyelusuri sendiri dari kitab Tabaqat Syafi’eyyah karangan al Subki.

SubhanaLLah – mereka ini semuanya belajar dengan disiplin ilmu yang ketat. Mempelajari semuanya dari asas bersama-sama dengan adab sebagai pelajar dan sehinggalah menjadi ulamak yang hebat. Barulah ada antara mereka yang mendirikan mazhab sendiri (setelah menjadi mujtahid mutlaq) dan ada yang terus untuk mengikuti mazhab syafie.

Hakikatnya kini, banyak kecelaruan yang timbul dengan adanya pelajar, golongan profesional yang belajar tanpa ada ilmu asas. Gelojoh hendak mempelajari ilmu yang lebih mendalam. Sehinggalah berani mengeluarkan fatwa dan pendapat sendiri berdasarkan kejahilan dan hawa nafsu sendiri kerana tidak belajar mengikut kaedah yang betul dan disiplin ilmu yang benar. Mereka tidak memikirkan kesan buruk yang timbul kepada orang awam (yang tidak mampu untuk menjadi ulamak mujtahid). Hingga timbullah pecah belah antara umat Islam.

ALlah memerintahkan bukan sahaja dalam urusan kepimpinan, bahkan juga dalam urusan agama untuk memberikan amanah kepada yang berhak dan berkelayakan.

Firman Allah subhanahua ta’ala dalam surah An-Nisa’ayat 58 yang berbunyi :

Maksudnya Sesungguhnya Allah menyuruh kamu menyampaikan amanah kepada orang yang berhak menerimanya, dan (menyuruh kamu) apabila menetapkan hukum di antara manusia supaya kamu menetapkannya dengan adil “.

Daripada Abu Hurairah dia berkata:

“Ketika Nabi s.a.w. di dalam suatu majlis berbicara dengan orang ramai maka datang seorang `arab badawi lalu bertanya: “Bilakah hari kiamat?”. Rasulullah s.a.w. meneruskan ucapannya. Ada yang berkata “Baginda dengar (apa yang ditanya) tetapi baginda tidak suka apa yang ditanya”. Sementara yang lain pula berkata “Bahkan baginda tidak mendengar”. Apabila telah selesai ucapannya, bagida bertanya: “Manakah orang yang menyoal”. Jawab (badawi tersebut): “Saya di sini wahai Rasulullah”. Baginda bersabda: “Apabila dihilangkan amanah maka tunggulah kiamat”. Tanya badawi tersebut: “Bagaimanakah menghilangkan amanah itu”. Sabda baginda: “Apabila diserahkan urusan kepada bukan ahlinya maka tunggulah kiamat”.
(Riwayat al Bukhari)

Berhati-hatilah wahai diri, perhatikan dari mana kamu mengambil urusan agama. Semoga dijauhkan dari pendustaan terhadap Allah dan RasulNya serta melakukan kezaliman terhadap ulamak dan umat Islam.

Sumber: http://pondokhabib.wordpress.com/

Tambahan:

  1. Bermazhab bukanlah bererti kita bertaklid buta. Sebagai orang umum, kita sememangnya disarankan bermazhab bagi mengelakan kita menghukum berdasarkan nafsu akibat daripada kurang arifnya kita akan sesuatu perkara.
  2. Ulama bukanlah seorang yang maksum, namun begitu siapalah kita untuk menilai ulama-ulama yang ada sedangkan Allah S.W.T telah menjanjikan 2 ganjaran bagi mereka benar dalam ijtihad mereka dan 1 ganjaran bagi yang sebaliknya kerana bukanlah mereka berijtihad tanpa ilmu yang cukup dan hanya berdasarkan nafsu semata-mata.
  3. Rasulullah S.A.W mengajurkan umatnya agar sentiasa bersangka baik sesama manusia. Seharusnya juga kita bersangka baik kepada ulama-ulama yang telah banyak berjasa dan berbakti kepada agama.
  4. Pertelingkahan agama dewasa ini berlaku bila mana urusan agama tidak lagi diletakan dalam kelompok ahlinya. Urusan agama menjadi kucar-kacir bila mana semua orang dibenarkan mengeluarkan pendapat mereka sedangkan mereka jahil dalam bidang tersebut. Perumpamaannya mereka yang belajar dalam bidang perubatan disuruh mengendalikan sebuah pesawat penerbangan. Begitu juga akan halnya dalam bidang agama, pasti timbul masalah bila semua orang boleh mengeluarkan hukum
  5. Adil bererti bila mana kita meletakan sesuata perkara itu pada tempatnya sedangkan zalim itu bila mana kita meletakan sesuatu itu bukan pada tempatnya. Sentiasalah meletakan diri kita dalam situasi yang ‘adil’ agar mendapat keredhaan dan keberkatan Allah S.W.T

Sekadar berkongsi pandangan dan pendapat....

Wallahua’lam

Mencari Semangat Yang Hilang – We are The Agents of Changes

Saturday, October 17, 2009
Sudah 2 minggu aku berada di Temerloh untuk menjalani clinical posting di Hospital Sultan Hj. Ahmad Shah (HoSHAS). Entah kenape posting kali ini aku seolah-olah lost dengan kehidupan aku. Semangat aku untuk terus kekal dalam bidang nursing nie makin hilang. May be I’m not worthy enough to be staff nurse. Kata-kata ni yang bermain kat dalam kotak pemikiran aku selama 2 minggu posting dekat Temerloh. Mungkin sebelum ini perasaan ini taklah membuak sangat kerana aku bekerja hanya sebagai assistance kepada staff nurse sahaja. Ape yang mereka order aku just follow. Tapi untuk posting kali ini yang melibatkan aku untuk manage pesakit-pesakit seperti seorang staff nurse yang sebenar adalah benar-benar merupakan satu cabaran yang aku rasa seperti bebanan yang tidak mampu untuk dipikul lagi.

Kadang-kadang aku rasa seperti aku sudah melaksanakan tanggungjawab untuk manage pesakit-pesakit di wad, tapi kadang-kadang aku masih merasakan yang aku sebenarnya just follow staff nurse punyer order (kenyataan ini bukan bermaksud staff nurse kat HoSHAH yang bersalah tapi lebih kepada diriku yang tak berapa pandai nak manage pesakit). Mungkin masalah ini aku sorang sahaja yang hadapi. Kawan-kawan yang lain nampaknya seperti tidak mempunyai banyak masalah.Inferior juga bile tengok member-member lain sentiasa bersemangat.

Bila dah jadi macam nie..aku teringat balik pada kata-kata Dr. Faridah sewaktu dia mengajar subject management in nursing dekat dalam kelas aku. Kata Dr. Faridah, “you are the agents of changes and hopefully I want to see the changes in nursing come from UIA students and UKM students”. Bila teringat kata-kata beliau, aku selalu terfikir, apakah layak untuk aku menjadi faktor perubahan dalam bidang kejururawatan ini seperti yang diharapkan oleh beliau.

Buat masa sekarang ini, masih jauh lagi untuk melayakan diri sebagai faktor kepada perubahan dalam nursing. Masih banyak yang perlu aku perbaiki dalam hidup ini. Yang paling penting, aku perlu mencari titik permulaan untuk aku bangkit semula dalam perjuangan hidup nie. Yang paling utama, perlu adanya semangat dalam diri ini. Semoga Allah mempermudahkan segala urusan hamba-Nya yang lemah ini.

Tambahan:

Penghargaan kepada Hassan & Roy yang selalu mendengar rungutan aku & sentiasa memberi support. Terima Kasih juga kepada Ismi & Fiey sebab bagi aku nasihat disaat tengah down nie, mudah-mudahan nasihat korang akan sentiasa menjadi paduan dalam hidup aku… InsyaAllah.

I. Jangan mudah berprasangka, terutamanya berprasangka kepada Allah S.W.T…Dia tahu apa yang terbaik untuk hamba-Nya.

II. Sesungguhnya, tanggungjawab itu amatlah berat dan besar sekali..Bagi sahabat-sahabat dan adik-adik yang telah MEMILIH atau PAKSARELA berada di jalan ini, fikirkanlah, ada sebab 'mengapa DIA pilih kita untuk berada di sini. Mungkin untuk menjadi 'nurse'. Mungkin juga tidak...Tapi, yang pasti, di situ pasti terletak hikmah kenapa kita di sini hari ini. HIKMAHNYA??Terokailah sendiri berbekalkan AKAL, HATI dan IMAN yang diberi.

Wallahua'lam

Tiga Cahaya Di Hari Kiamat

Saturday, October 10, 2009

Di hari kiamat ada tiga cahaya yang berlainan:


* Cahaya yang pertama seperti bintang-bintang.

* Cahaya yang kedua seperti cahaya bulan.

* Cahaya yang ketiga seperti cahaya matahari.

Apabila ditanya cahaya apakah ini ? Lalu dijawab :

"Cahaya yang pertama ialah cahaya wajah-wajah manusia yang ketika di dunia, mereka akan meninggalkan pekerjaan dan terus bersuci dan mengambil air sembahyang apabila terdengar azan.

Yang kedua ialah cahaya wajah mereka yang mengambil air sembahyang sebelum azan.

Cahaya yang ketiga ialah cahaya mereka seperti matahari. Mereka di dunia sudah bersiap sedia di dalam masjid sebelum azan lagi."

Sumber: http://www.ibnumalek.blogspot.com/

Wallahua'lam

Monday, October 19, 2009

Budaya Ilmu Kini – Jahil Dalam Disiplin Ilmu

Posted by pSp at 9:15 PM 0 comments Links to this post

Soalan yang perlu dijawab :

1. Pernahkah anda melihat ada pelajar yang mengatakan tidak perlu ikut mazhab tetapi ambil sahaja al Quran dan Hadith Sahih? (sedangkan yang berkata ini jahil di dalam ilmu hadith yang berkaitan dengan hadith hasan, hadith hasan sahih, hadith dhoief – bahkan menyamakan hadith dhoief dengan hadith maudhuk)

2. Pernahkah melihat hujjah yang mengatakan ulamak pun ada buat silap, bukan maksum (sedangkan dirinya pun lagi banyaknya salah kerana tidak mempunyai ilmu seperti ulamak yang dikatanya silap dan bukan maksum tersebut) ?.

3. Pernahkah melihat di dalam blog tertentu yang ada novel-novel yang diisikan dengan pengisian cerita yang menukilkan tentang kalam ulamak agar jangan bertaqlid, mazhabku adalah hadith sahih (sedangkan kalam ulamak mujtahid ini ada disyarahkan dan ditujukan kepada golongan tertentu iaitu mereka yang bertaraf mujtahid – mereka yang mampu untuk mengistinbath (mengeluarkan) hukum sahaja).

4. Pernahkah anda melihat atau membaca mereka yang kuat mengatakan amalan-amalan tertentu (yang telah dipersetujui ulamak ia adalah khilaf (perselisihan pendapat antara ulamak mujtahid)) sebagai bid’ah sesat?

***************************************************************

Ketahuilah bahawa mereka yang terlibat di atas ada antara mereka adalah mereka yang tidak mahu belajar adab di dalam disiplin ilmu. Gelojoh dan terburu-buru untuk menjadi seorang pakar hukum tanpa menyelidik dan mengkaji pendapat dan hujjah ulamak muktabar yang lain.

Saya teringat kisah imam syafi’e (mujtahid mutlaq pengasas mazhab Syafie) bagaimana beliau sedari kecil belajar mengenai al Quran sehingga dapat menghafaznya pada umurnya 9 tahun. Kemudian belajar hadith dengan cara mendengar dan bertemu sendiri dengan guru-guru hadith, dan beliau mencatatnya di atas tulang, tembikar dan kulit binatang. Bahkan beliau juga mempelajari bahasa Arab yang asli dengan Kabilah Hudzail sehinggalah beliau mahir dalam bidang hadith, hafalan al Quran, bahkan dalam kesusasteraan bahasa Arab yang asli.

Menurut Dr Said Ramadhan al Buthi dalam bukunya – Alla mazhabiyyatu Akhtaru Bid’atin Tuhaddidu Asy Syarii’ata Al Islamiyyah mengenai pendidikan Imam Syafie

‘Tentang ilmu hadith, beliau belajar kepada Imam Sufyan bin Uyainah, seorang alim besar ahli hadith kota Mekah di masa itu. Adapun tentang ilmu al Quran, beliau belajar kepada Imam Ismail bin Qasthanthin, seorang alim besar ahli Quran di Kota Mekah pada masa itu. Selanjutnya, kepada para ulama lain di masjidil Haram. Beliau belajar berbagai ilmu pengetahuan agama. Ketika berumur 15 tahun, beliau telah menduduki kerusi mufti di Kota Mekah.’

Ketika umurnya 10 tahun, beliau sudah memahami kitab al Muwattha’ karangan Imam Malik bin Anas (pengasas mazhab Maliki). Bahkan beliau juga mempertahankan mazhab Maliki.

Dan semasa beliau sudah mempunyai ilmu alat (ilmu asas yang menjadi keperluan untuk mengistinbath hukum) barulah beliau mengemukakan pendapatnya sendiri, serta mengomentari pendapat gurunya (imam Maliki) jika ada yang lemah. Tetapi tidak pula imam Syafie mengatakan ia sebagai bid’ah sesat!. Ini kerana akhlaq yang terbina di dalam diri seorang ulamak yang benar-benar takutkan ALlah untuk menjaga lisan, perilaku dari perbuatan yang tiada hak.

Begitulah – sehingga ramai murid imam syafie yang mengikuti terdiri dari ulamak-ulamak besar, bahkan ada di kalanganya adalah muhaddithin (ulamak hadith), mujtahid tarjih (ulamak yang mampu mengetahui dan menilai mana pendapat yang kuat dan lemah), mujtahid mazhab, mujtahid fatwa seperti Imam Bukhari, Imam Abu Bakar al Humaidi, Imam Ahmad bin Hanbal (pengasas mazhab Hanbali), Imam al Buwaithi, Imam Muhammad bin AbduLLah. Dan ramai lagi – anda boleh menyelusuri sendiri dari kitab Tabaqat Syafi’eyyah karangan al Subki.

SubhanaLLah – mereka ini semuanya belajar dengan disiplin ilmu yang ketat. Mempelajari semuanya dari asas bersama-sama dengan adab sebagai pelajar dan sehinggalah menjadi ulamak yang hebat. Barulah ada antara mereka yang mendirikan mazhab sendiri (setelah menjadi mujtahid mutlaq) dan ada yang terus untuk mengikuti mazhab syafie.

Hakikatnya kini, banyak kecelaruan yang timbul dengan adanya pelajar, golongan profesional yang belajar tanpa ada ilmu asas. Gelojoh hendak mempelajari ilmu yang lebih mendalam. Sehinggalah berani mengeluarkan fatwa dan pendapat sendiri berdasarkan kejahilan dan hawa nafsu sendiri kerana tidak belajar mengikut kaedah yang betul dan disiplin ilmu yang benar. Mereka tidak memikirkan kesan buruk yang timbul kepada orang awam (yang tidak mampu untuk menjadi ulamak mujtahid). Hingga timbullah pecah belah antara umat Islam.

ALlah memerintahkan bukan sahaja dalam urusan kepimpinan, bahkan juga dalam urusan agama untuk memberikan amanah kepada yang berhak dan berkelayakan.

Firman Allah subhanahua ta’ala dalam surah An-Nisa’ayat 58 yang berbunyi :

Maksudnya Sesungguhnya Allah menyuruh kamu menyampaikan amanah kepada orang yang berhak menerimanya, dan (menyuruh kamu) apabila menetapkan hukum di antara manusia supaya kamu menetapkannya dengan adil “.

Daripada Abu Hurairah dia berkata:

“Ketika Nabi s.a.w. di dalam suatu majlis berbicara dengan orang ramai maka datang seorang `arab badawi lalu bertanya: “Bilakah hari kiamat?”. Rasulullah s.a.w. meneruskan ucapannya. Ada yang berkata “Baginda dengar (apa yang ditanya) tetapi baginda tidak suka apa yang ditanya”. Sementara yang lain pula berkata “Bahkan baginda tidak mendengar”. Apabila telah selesai ucapannya, bagida bertanya: “Manakah orang yang menyoal”. Jawab (badawi tersebut): “Saya di sini wahai Rasulullah”. Baginda bersabda: “Apabila dihilangkan amanah maka tunggulah kiamat”. Tanya badawi tersebut: “Bagaimanakah menghilangkan amanah itu”. Sabda baginda: “Apabila diserahkan urusan kepada bukan ahlinya maka tunggulah kiamat”.
(Riwayat al Bukhari)

Berhati-hatilah wahai diri, perhatikan dari mana kamu mengambil urusan agama. Semoga dijauhkan dari pendustaan terhadap Allah dan RasulNya serta melakukan kezaliman terhadap ulamak dan umat Islam.

Sumber: http://pondokhabib.wordpress.com/

Tambahan:

  1. Bermazhab bukanlah bererti kita bertaklid buta. Sebagai orang umum, kita sememangnya disarankan bermazhab bagi mengelakan kita menghukum berdasarkan nafsu akibat daripada kurang arifnya kita akan sesuatu perkara.
  2. Ulama bukanlah seorang yang maksum, namun begitu siapalah kita untuk menilai ulama-ulama yang ada sedangkan Allah S.W.T telah menjanjikan 2 ganjaran bagi mereka benar dalam ijtihad mereka dan 1 ganjaran bagi yang sebaliknya kerana bukanlah mereka berijtihad tanpa ilmu yang cukup dan hanya berdasarkan nafsu semata-mata.
  3. Rasulullah S.A.W mengajurkan umatnya agar sentiasa bersangka baik sesama manusia. Seharusnya juga kita bersangka baik kepada ulama-ulama yang telah banyak berjasa dan berbakti kepada agama.
  4. Pertelingkahan agama dewasa ini berlaku bila mana urusan agama tidak lagi diletakan dalam kelompok ahlinya. Urusan agama menjadi kucar-kacir bila mana semua orang dibenarkan mengeluarkan pendapat mereka sedangkan mereka jahil dalam bidang tersebut. Perumpamaannya mereka yang belajar dalam bidang perubatan disuruh mengendalikan sebuah pesawat penerbangan. Begitu juga akan halnya dalam bidang agama, pasti timbul masalah bila semua orang boleh mengeluarkan hukum
  5. Adil bererti bila mana kita meletakan sesuata perkara itu pada tempatnya sedangkan zalim itu bila mana kita meletakan sesuatu itu bukan pada tempatnya. Sentiasalah meletakan diri kita dalam situasi yang ‘adil’ agar mendapat keredhaan dan keberkatan Allah S.W.T

Sekadar berkongsi pandangan dan pendapat....

Wallahua’lam

Continue Reading

Saturday, October 17, 2009

Mencari Semangat Yang Hilang – We are The Agents of Changes

Posted by pSp at 3:10 PM 0 comments Links to this post
Sudah 2 minggu aku berada di Temerloh untuk menjalani clinical posting di Hospital Sultan Hj. Ahmad Shah (HoSHAS). Entah kenape posting kali ini aku seolah-olah lost dengan kehidupan aku. Semangat aku untuk terus kekal dalam bidang nursing nie makin hilang. May be I’m not worthy enough to be staff nurse. Kata-kata ni yang bermain kat dalam kotak pemikiran aku selama 2 minggu posting dekat Temerloh. Mungkin sebelum ini perasaan ini taklah membuak sangat kerana aku bekerja hanya sebagai assistance kepada staff nurse sahaja. Ape yang mereka order aku just follow. Tapi untuk posting kali ini yang melibatkan aku untuk manage pesakit-pesakit seperti seorang staff nurse yang sebenar adalah benar-benar merupakan satu cabaran yang aku rasa seperti bebanan yang tidak mampu untuk dipikul lagi.

Kadang-kadang aku rasa seperti aku sudah melaksanakan tanggungjawab untuk manage pesakit-pesakit di wad, tapi kadang-kadang aku masih merasakan yang aku sebenarnya just follow staff nurse punyer order (kenyataan ini bukan bermaksud staff nurse kat HoSHAH yang bersalah tapi lebih kepada diriku yang tak berapa pandai nak manage pesakit). Mungkin masalah ini aku sorang sahaja yang hadapi. Kawan-kawan yang lain nampaknya seperti tidak mempunyai banyak masalah.Inferior juga bile tengok member-member lain sentiasa bersemangat.

Bila dah jadi macam nie..aku teringat balik pada kata-kata Dr. Faridah sewaktu dia mengajar subject management in nursing dekat dalam kelas aku. Kata Dr. Faridah, “you are the agents of changes and hopefully I want to see the changes in nursing come from UIA students and UKM students”. Bila teringat kata-kata beliau, aku selalu terfikir, apakah layak untuk aku menjadi faktor perubahan dalam bidang kejururawatan ini seperti yang diharapkan oleh beliau.

Buat masa sekarang ini, masih jauh lagi untuk melayakan diri sebagai faktor kepada perubahan dalam nursing. Masih banyak yang perlu aku perbaiki dalam hidup ini. Yang paling penting, aku perlu mencari titik permulaan untuk aku bangkit semula dalam perjuangan hidup nie. Yang paling utama, perlu adanya semangat dalam diri ini. Semoga Allah mempermudahkan segala urusan hamba-Nya yang lemah ini.

Tambahan:

Penghargaan kepada Hassan & Roy yang selalu mendengar rungutan aku & sentiasa memberi support. Terima Kasih juga kepada Ismi & Fiey sebab bagi aku nasihat disaat tengah down nie, mudah-mudahan nasihat korang akan sentiasa menjadi paduan dalam hidup aku… InsyaAllah.

I. Jangan mudah berprasangka, terutamanya berprasangka kepada Allah S.W.T…Dia tahu apa yang terbaik untuk hamba-Nya.

II. Sesungguhnya, tanggungjawab itu amatlah berat dan besar sekali..Bagi sahabat-sahabat dan adik-adik yang telah MEMILIH atau PAKSARELA berada di jalan ini, fikirkanlah, ada sebab 'mengapa DIA pilih kita untuk berada di sini. Mungkin untuk menjadi 'nurse'. Mungkin juga tidak...Tapi, yang pasti, di situ pasti terletak hikmah kenapa kita di sini hari ini. HIKMAHNYA??Terokailah sendiri berbekalkan AKAL, HATI dan IMAN yang diberi.

Wallahua'lam

Continue Reading

Saturday, October 10, 2009

Tiga Cahaya Di Hari Kiamat

Posted by pSp at 11:31 PM 0 comments Links to this post

Di hari kiamat ada tiga cahaya yang berlainan:


* Cahaya yang pertama seperti bintang-bintang.

* Cahaya yang kedua seperti cahaya bulan.

* Cahaya yang ketiga seperti cahaya matahari.

Apabila ditanya cahaya apakah ini ? Lalu dijawab :

"Cahaya yang pertama ialah cahaya wajah-wajah manusia yang ketika di dunia, mereka akan meninggalkan pekerjaan dan terus bersuci dan mengambil air sembahyang apabila terdengar azan.

Yang kedua ialah cahaya wajah mereka yang mengambil air sembahyang sebelum azan.

Cahaya yang ketiga ialah cahaya mereka seperti matahari. Mereka di dunia sudah bersiap sedia di dalam masjid sebelum azan lagi."

Sumber: http://www.ibnumalek.blogspot.com/

Wallahua'lam

Continue Reading