Home | Posts RSS | Comments RSS | Login

Diploma Nurse dan Degree Nurse-Persaingan atau Perubahan??

Friday, September 18, 2009

Baru-baru ini aku ade terbaca tentang perbincangan satu isu berkenaan degree nurse di Forum Paramedik (boleh link melalui alamat ini bagi sesiapa yang berminat nak baca; http://paramedik.bbfr.net/berita-terkini-warga-jururawat-f79/jururawat-u41-tiada-fungsi-t5122-30.htm). Alhamdulillah, daripada penulisan dan perbincangan yang dibuat, masih terdapat sesetengah pihak dalam bidang kesihatan yang memahami tentang permasalahan dan memberikan respond yang sangat baik dalam menilai permasalahan ini. Selepas membaca beberapa perbincangan yang dibuat, terasa seperti dapat bernafas kembali kerana dalam keadaan tidak sedar masih ada golongan yang mempunyai pemikiran terbuka mengenai permasalahan ini dan tidak jumud dalam memberi komentar masing-masing. Bermakna dekat sini, kita masih mendapat sokongan bagi sesetengah pihak yang berfikiran terbuka berkenaan isu degree nurse dan diploma nurse ini.

Cuma untuk ruang kali ini aku sekadar hendak berkongsi pandangan mengenai isu disebalik ‘degree nurse dan diploma nurse’. Buat masa sekarang ini, masih ramai lagi orang yang keliru dengan kewujudan ijazah sarjana muda dalam jurusan kejururawatan. Ada yang merasa pelik dengan kewujudan kursus ini dan ada juga yang merasakan kewujudan kursus ini sebagai suatu yang tidak penting. Apa-apa pun pandangan orang tehadap isu ini, kebanyakan mereka yang menolak kewujudan ‘degree nurse’ ini mungkin atas dasar ketidak jelasan terhadap isu tersebut. Pada pandangan aku, kursus ini sememangnya perlu diwujudkan dan seharusnya benda ini telah berlaku lebih awal lagi. Cuma pemasalahan sekarang ini terdapat sesetengah pihak yang masih tidak mahukan perubahan mungkin atas dasar kepentingan peribadi masing-masing. Lebih menyedihkan lagi, penolakan orang terhadap khursus ini datangnya dari mereka yang berlatar belakangkan bidang kesihatan. Semua orang perlu sedar bahawa kewujudan kursus ijazah sarjana muda dalam jurusan kejurawatan ini sebenarnya sebagai suatu proses perbaikan bidang kejururawatan dan bukan sebagai saingan kepada mereka yang berada dalam kursus diploma kejururawatan seperti kebanyakan pihak anggap.

Pengenalan kepada kursus ijazah sarjana muda dalam bidang kejururawatan ini merupakan langkah pertama dalam proses untuk menangkat profession kejururawatan ini ke suatu tahap yang lebih tinggi. Namun begitu hasrat ini mugkin tidak akan terlaksana apabila wujud fenomena yang seakan-akan menafikan degree nurse di hospital-hospital kerajaan hanya kerana perbezaan bayaran atau tangga gaji yang merupakan isu sampingan. Bagi pendapat aku, bayaran tangga gaji yang lebih kepada mereka yang mempunyai ijazah dalam bidang kejururawatan ini bukanlah satu bentuk ketidakadilan kepada diploma nurse kerana mereka yang mengikuti kursus ijazah ini sebenarnya menjalani proses pembelajaran yang lebih lama daripada mereka yang mengikuti kursus diploma. Justeru itu, cost pembelajaran mereka lebih tinggi dan bayaran yang mereka perolehi sebenarnya akan digunakan untuk membayar pinjaman pembelajaran mereka.

Cubalah kita bayangkan, jika kursus ijazah kejururawatan ini ditutup hanya kerana semata-mata terdapat pihak yang tidak bersetuju dengan bayaran yang mereka terima, apakah nasib profession kejururawatan ini di masa hadapan?? Bagaimana pula dengan nasib-nasib diploma nurse yang ada?? Adakah mereka hanya akan kekal ditahap diploma seumur hidup mereka dan tidak akan ada proses pembaikan dalam hidup mereka?? Jika ini yang akan berlaku, maka selama-lamanyalah diploma nurse ini akan menerima bayaran yang sama apabila tidak berlakunya ‘upgrading process’ dalam diri mereka. Bukankah itu akan memberi kerugian kepada profession kejururawatan itu sendiri?? Malah tidak salah kalau dikatakan bahawa perkara ini juga akan merugikan bidang kesihatan itu sendiri.

Mungkin semua akan tertanya-tanya bagaimana dengan penutupan atau ketidak iktirafan dari sesetengah pihak terhadap kursus ijazah kejururawatan ini akan merugikan?? Sebenarnya, kalau dilihat di negara-negara maju seperti US, UK, Hong Kong and Australia, kebanyakan kursus kejururawatan telah berada pada tahap yang lebih tinggi seperti degree, master atau PHD. Keadaan ini memberi kelebihan kepada jururawat di sana untuk sama-sama terlibat dalam membuat keputusan yang berkaitan rawatan dan penjagaan pesakit tanpa mengharapkan kepada arahan doctor semata-mata. Kerjasama di antara jururawat dan doktor akan menjadi lebih berkesan apabila jururawat mempunyai pengetahuan yang setaraf dengan doctor. Jadi, melalui kursus ijazah dalam kejururawatan ini juga barulah kita dapat kikis tanggapan bahawa jururawat hanya berkerja sebagai ”iron maid” doktor sahaja kerana apa sahaja keputusan doktor perlu diikut. Sebaliknya, apabila pengetahuan kejururawatan ini sudah hampir sama dengan doctor, meraka juga boleh membuat keputusan bila masa ketiadaan atau kekurangan doktor di wad hospital. Pendek kata, bebanan kerja doctor boleh dikurangkan. Cuma disini perlu dijelaskan juga bahawa bukanlah jawatan degree nurse ini boleh mengambil alih bidang tugasan doctor, tapi sekadar dapat mengurangkan bebanan kerja doktor apabila pengetahuan yang mereka miliki hampir lebih kurang sama. Juga perlu difahami bahawa bidang kuasa doktor dan jururawat adalah berbeza yang mana doktor lebih kepada ‘treatment and curing of diseases’ manakala jururawat lebih kepada ‘caring of patients’.

Kesimpulannya, kursus ijazah kejururawatan ini bagus, Cuma terdapat segelintir pihak yang berkepentingan sahaja yang merasakan benda ini merugikan. Cubalah kita bayangkan bila mane di Negara Malaysia ini kita dapat melahirkan degree nurse dan pada masa yang sama juga kita dapat mengupgrapekan taraf diploma nurse yang ada ke tahap degree?? Kita sebenarnya dapt menubuhkan suatu profession yang mana akan dapat member impak kepada sistem kesihatan bila mana suara kita akan didengari dan diterima pakai oleh masyarakat. Sebaliknya, jika kita masih hendak mengekalkan kedudukan jururawat ini pada kedudukan kumpulan sokongan sahaja sepertimana yang berlaku pada hari ini, maka tidak akan ada satu pihak pun yang akan menerima pandangan dan cadangan kita.

Cubalah kita renungkan kepada profession perguruan yang mana mereka telah berjaya menubuhkan suatu gagasan yang mewakili guru-guru di seluruh Malaysia (tanpa mengira mengira tangga gaji; diploma,degree atau master) dan mampu untuk mengeluarkan pendapat atau cadangan yang difikirkan sesuai dengan sistem pendidikan di Malaysia. Mereka juga dapat mempertahankan segala hak-hak yang berkaitan dengan kepentingan mereka bersama.

Betapa indahnya jika bidang kejururawatan juga mampu mengikuti jejak langkah ini. Sebenarnya, kita yang memegang profession kejurawatan ini juga boleh mencontohi profession perguruan jika kita tidak terlalu berfikiran sempit hanya kerana isu-isu yang remeh-temeh (doctor dan jururawat tidak boleh sama tahap, bayaran doctor dan jururawat tidak boleh sama, degree nurse buat kerja yang sama dengan diploma jadi buat apa nak bayar lebih) yang diketengahkan oleh sesetengah pihak yang tidak menyukai akan perkembangan dalam bidang kejururawatan ini. Akhir sekali, minta semua pihak terutamanya para jururawat yang ada agar dapat berfikir dengan jelas dan baik. Sama ada kita ini degree nurse atau diploma nurse, kita sebenarnya berkongsi tujuan dan matlamat yang sama.

Wallahua’lam

49 comments to Diploma Nurse dan Degree Nurse-Persaingan atau Perubahan??:

Anonymous said...

hello,saya nie lepasan spm dan bakal mengambil diploma kejururawatan.
tapi saya masih ragu² dengan kos nie.
sebab saya ni lelaki,jadi macam janggal pulak bila saya ambil kos nie kan.

dan,apa kelebihan diploma kejururawatan nie ?ada peluang utk menjadi doctor ke ?

contohnya,jika saya dah dapat kerja menjadi jururawat,berapa gaji diorang biasa eh ?nak tahu je.

terima kasih kalau reply balik.
hehe

Unknown said...

tergelak sakan aku baca anon kat atas tu ada hati nak jadi doktor. kalo doktor perubatan yang ko maksudkan memang ko tak layak la. kemasukan ke ijazah doktor perubatan melalui matrikulasi sains/asasi sains/stpm sains/diploma sains UiTm/diploma mikrobiologi UiTM/diploma teknologi makmal perubatan UiTM dimana asas program yang aku sebut diatas ni belajar tentang subjek core sains iaitu kimia, fizik dan biologi secara lanjutan/. so dalam diploma nursing kome tak belajar semua tu. kome belajar yang senang jer mcm nursing subjek, mikrobiologi pun tahap nursing jer (so mikrobiologi simple jer ni, behavioral science, pyschology, sosiologi nurse dan subjek clinical nursing mcm surgery, obstetrik/gine, peads, psy, medical (cardio/nefro/gastro/uro/neuro) dan semua tu belajar tahap nursing jer. semua buku pun tulis for nursing jer kan..korang tak der la belajar tahap doktor or tahap scientist biomedical pun. so disebabkan itu la korang tak layak jadi doktor perubatan dan ditakdir jadi kuli doktor perubatan. mungkin kalo dah kemaruk nak jadi doktor sgt leh amek ijazah phd nursing jadi doktor of nursing..

untuk blogger ni pulak ko jgn ingat ni mcm uk ke us ke paris london tu. ini malaysia. pemikiran orang tak sama dengan orang sana.
memang nasib korang la amek ijazah kejururawatan tu. aku ni kerja line medical juga. ramai dah jumpa dengan lepasan degree nursing ni. ramai yang aku jumpa depa ckp kerja mereka jawat tu tak mcm yang mereka harapkan. ada sorang nurse ni dari hospital swasta dekat seremban ada degree nursing uitm tapi kerja gaji dapat 1600 jer pastu kerja kat icu penat tak berbaloi dia ckp. gaji lak staff diploma pun sama jer dengan ada degree..pastu ada juga yang ada ijazah dari uiam pun ada. kalo nak gaji lebat sikit mungkin leh join sales kalo tak haram lah orang nak bagi ko gaji ribu raban dengan kerja ko seorang nurse yang nurse diploma pun leh wat kerja tu. so memang padan la dengan muka korang ni. By the way..fresh graduate nursing degree mmg tak der tempat untuk jawatan pegawai kejururawatan u41 tu kerana korang tak der pengalaman utk handle mostly kerja pentadbiran wad dan unit ambulatori atau klinikal. aku ckp atas sebab seorang pengawai kejururawatan atau selalu depa pangil matron tu selalu yang staff nurse yang senior umur dah tahap makcik2 dah. hospital selalu amek staff nurse yang berpengalaman dimana pernah kerja sebagai staff nurse diploma (u29) selama bertahun dan sambung ijazah baru lah ada peluang utk dpt pos matron ni. kalo sister u32/u36 tak perlu ada ijazah pun just post basic/pengalaman 15tahun kerja automatik dapat naik pangkat dari u29. aku ingat kalo korang yang muda2 fresh grad dari universiti yang nak amek pos pegawai kejururawatan u41 mmg kena buli la dengan staff nurse gred diploma jer sebab mereka lagi berpengalaman dan tua dari ko. satu lagi swasta pun dia tak kisah ko punya ada ijazah ke tak. janji ko leh kerja dia amek. ada sebab tu dekat hospital swasta depa bagi sama jer gaji walaupun ko ada degree/diploma

memang malang la sapa2 amek ijazah nursing ipta drp lepasan matrik/stpm ni. betul la seperti kata dari forum paramedik tu..sepatutnya kemasukan ke ijazah kejururawatan tu diberi hanya kepada mereka yg mawkan upgred dari staff diploma dan bukan amek staff lepasan matrik/stpm. tapi yang dapat ijazah nursing dari calon matrik.stpm selalunya mereka bukan nak pun tapi dah kena lelong sebab tak der sapa nk kursus so sp2 yang malang mmg kena lelong la dengan ijazah jururawat ni

Anonymous said...

Ada jgk org bodoh mcm mengkarung...aku tuju kt kakarot...member aku br hbs degree n have a lot of experience..n dia apply for u41 pengajar.dpt what?kalau ko nie org medical of coz ko tahu skrg nie bkn jwtn matron jer ko blh apply...kt bpl tu dh bukak jwtn u41 91 kekosongn...kalau setakat ada diploma ko tahu ke management...setakat diploma tu superficial jerlh...ko pi amek degree br ko tahu mcmmn nk explore...nilh nursing...upgrade knowledge ckit dh kondem org sana sini...sepatutnya bg semangat..bodoh bangattttt

Anonymous said...

Kakarot oi..ada juga yg karot,hehe,,kidding..

Awk...kalau nk bg komen tu beradab la sikit.Kesian orang tu tanya baik2,awk jawab macam tk respect je dia.Kecik hati dia tahu.

Ok la macam ni.Tak kisah la dia seorang nurse,MA,fisio,Optomtrist, dan whatever medical line,biar la dia nak sambung degree pun.Bagus apa dia ada degree.Dia nak tambahkan ilmu dia lagi.Ok macam ni lah.Sbagai contoh kan.Contoh budak tu ada degree in nursing.Dia dah keje kan.So now dia ada pengalaman plus degree holder.

Kalau budak tu ada degree,konfem2 la silibus tk sama dengan diploma kan?So dia dapat juga ilmu baru beb.Contoh nanti kalau nak sambung master ke Phd ke,bertambah lagi ilmu nursing budak tu kan????Mana tahu nanti dia sambung Phd kt overseas ke?Kau ada?Hihi.Lawak je,jgn ambil hati.Orang yg bijak,dia tak akan kondem suka hati dia je.Dia akan fikir dulu apa yg dia nak bercakap.Dah dia minat nk jadi nurse biar la.Kalau semua nak jadi cikgu,semua nak jadi arkitek ,semua nk jadi doktor,siapa nk jd nurse????

Sekarang ni IPT belambak course nursing right?So...kalau budak tu da tak nak keje as nurse,dia boleh apply jadi Clinical instructor(CI)(tapi kena ada syarat2.) So kalau budak tu ikut syarat yg diberi inshaallah dia boleh jadi pengajar pulak.Mana tahu nanti satu hari dia jadi lecturer ke pulak kan??Jadi program manager ke?jadi dean ke untk universiti?Rezeki masing2 la.So jgn la pandang rendah.Tak kisah la dia ada kelulusan apa pun.Doctor ke lawyer ke akauntan ke.nurse ke ,MA ke,dietician ke,optomtrist ke,pakar IT ke,Pakar ekonomi ke.Kita nak keje biar la ikhlas.Bukan untuk dapat TITLE untk gahkan diri tu.So cari lah sebanyak mana pun ilmu.

Untuk awak,sorry kalau sy ada terkasar bahasa ye..... :)

Unknown said...

Salam,saya sebagai Pengajar Jururawat U41 gaji saya about RM 7,000 sebab dah senior.Menuntut ilmu tu fardu kifayah.kalau mati masa menuntut ilmu "sahid" saya keja Goverment. Why not? ada Dr beritahu Nurses boleh jadi Dr tapi nurse terlampau fanatic ngan profession dia tak mahu Dr -ada MA dah jadi Dr.tapi lanjut pelajaran and gadai harta untuk dapat MBBS

Anonymous said...

U r so low class minded kakarot....so lame..sikap yg tdk ingin berubah ke arah kebaikan dan pembangunan..

Anonymous said...

saya nak mintak pandangan. saya lepasan spm dan baru-baru ini saya mendapat surat tawaran daripada kpj university kolej in diploma of nursing. KPJUC OK KE????

Anonymous said...

Mesej untuk kakarot yg comel

Terserlah pemikiran cetek ko bila ko cakap: "untuk blogger ni pulak ko jgn ingat ni mcm uk ke us ke paris london tu. ini malaysia. pemikiran orang tak sama dengan orang sana.memang nasib korang la amek ijazah kejururawatan tu". Ko nak tahu tak kenapa kita nak bandingkan Malaysia dengan negara maju? Sebab kita pon nak negara maju macam mereka, sebab tu sistem kita perlu dinaiktaraf setaraf dengan sistem mereka supaya kita diiktiraf negara maju. Negara maju nurses mereka hampir semua degree dan sekarang semua institusi kesihatan yang mengeluarkan nurses kat negara maju dah mula dengan degree. Dah tak ada lagi diploma dan sijil ne, semua degree. Kenapa degree ne?? Sebab sistem kesihatan mereka dah dinaik taraf. Ko tahu ker apa beza sistem pembelajaran diploma and degree in nursing ne?? Ker ko main bedal jer sebab kurang sangat membaca, bila kurang membaca jadilah orang yg berpemikiran cetek kan?? Diploma lebih kepada skill teknikal dan ambil masa 3 tahun. Degree lebih kepada skill teknikal dan juga pemikiran kritikal dan kognitif serta ambil masa 4 tahun. Kenapa 4 tahun?? Sebab belajar tentang management dan research la. Pastu student degree ne kebanyakannya ambil dari STPM dan matrikulasi iaitu Pre-university. Ko tahu camna kehidupan pre-university? Ko tahu ker macam mana seksanya kehidupan pre-university ne? Ko tahu ker student pre-university ne dilatih untuk berhadapan dengan stress melampau? Ko penah ker kira huruf sampai dua muka surat? Ko penah ker stress gilerr berhadapan dengan subjek hardcore STPM dan matrikulasi? Kenapa lak degree in nursing nak study managament bagai? Tu kat hospital beratur panjang gilerr tu, nak masuk wad jak 12 jam menunggu sebab poor management? Sebab apa poor management ne kakarot? Sebab nurse kat hospital tu kebanyakannya xda study management, study management ne degree jak kakarot a.k.a cockroach. Tu la pasai ko beratur panjanag kat hospital tu sebab nurse with degree is limited edition. Macam mana nak bentuk team management kalau nurse degree kurang. Betul tak??

Anonymous said...

Sekarang ni majoriti org memandangkan Gred & gaji . Bersyukur dgn pekerjaan sekarang dpt menyara keluarga dan meneruskan keperluan hiraki .
Ingatlah kita hidup hanya persinggahan didunia bukan gred & pangkat dibawa tetapi 3 peninggalan harta didunia.
Kerjaya yang sekarang adalah amanah yg telah ditanggungjawabkan bukan utk dimegah-megah , jawablah kamu diakhirat kelak .

Anonymous said...

Jururawat & jawatan paramedik lain di msia bukanlah aset tetapi adalah liabiliti kpd bidang perubatan terutama sektor awam .
kerjaya ni bukanlah mempunyai pengkhususan skill yg tetap walaupun gah dengan kursus pengkhususannya tetapi apabila mendapat promotion skill tersebut ditinggalkan.
Hanya mengikut kekosongan post .
realitinya tiada pengkhususan sub specialist dinaikkan pangkat berdasarkan kepakaran klinikal .

Anonymous said...

hi semua ,
saya kerja sebagai jururawat selama 3 tahun under goverment . saya nak tingkatkan lagi pengetahuan saya dalam bidang ni supaya boleh kerja dengan confident .
tapi saya tidak dapat sambung belajar kerana terpaksa tunggu senior2 habis belajar dulu . kalau nak tunggu diaorang habis belajar berzaman la nanti . ada cara lain yang kalian tahu macamana nak sambung belajar degree ?

Anonymous said...

aih..kakarot, i haven't found anyone with such shallow mind before.In my entire life, you're the first one, congrates..
U should practice to motivate and encouraging people, not judging them(negatively).
sorry for my sarcastic comment, i just can't sit back seeing this type of people

Anonymous said...

Eyh kakarot ni...aku kerja di saudi even ada diploma sahaja but aku punya salary berbelas ribu kalah kau tau klu kau tu doctor kt malaysia lah.kau jgn x tau dekat sana diploma degree master phd itu ler yg tentukn pngkt kau.klu kita ada master sah sah jwatan directorof nursing pon kita bley apply.such as old thingking kau punya brain.klu dh ambil phd nurse pon bley dpt gelaran Dr lah...kau x google ke Prof Dr Rabiatul dr um tuh pon Dr...hampir semua lecturer aku d Um dulu dh nk dpt gelaran dr tau sbb amik phd in nursing...kau jgn gelakn nurses punya courses...luck atas orang.klu kt middle east nurse malaysia laku tau even diploma

Anonymous said...

utk kakarot
awk rasa dgn ada dip dkt uitm tu laku sgt ke nak smbung dr ?tak kisah awk ambil apa ade byk cabang utk jadi dr .awk igt siapa yg ambik dip nurse ni cikai ke ? hello ! kami mesti ada biologi untuk apply .tmpt saya study mostly student dari SAINS TULEN dan kami punya result adalah mesti 4A keatas dan bio dapat sekurang2nya B+ blum dia nk math,kimia semua .zaman skrg ade nurse lagi bijak dari dr ,dr pon tnya nurse buat kerja ,harap dkt nurse jugak .semua saling melengkapi lah ,saya tak rasa ak ni dr sbb golongan professional tak berfikiran cetek dan tak bertamadun macam awak .hahahaha malu ! awk kerja apa ?setakat medical line ?semua boleh mengaku. MA ? samaaa je lah even ade student radio cakap belajar nursing lagi susah dari dorang .nmpak sangat dari celah bumi mana meroyan tak sudah . RUDE !

Dyg MardJannah said...

Shame on you, bila mengaku yg you salah sorg dlm medical line. Just looking by the way your talked, you tak ubah seperti sorg budak yg diajar, tp still kurang ajar. Even sy still student dan masih mentah lagi pemikiran sy, but still sy tahu cara nak hormat dan jaga perasaan org dimedia massa. Btw, thanks to God for choosing me as the one of nurses. And I really proud to be a nurse. And to you, please upgrading your knowledge. You tak tau ke, yg nurse boleh jd Doktor? Hahaha. Kesian kat you, yg still dlm kepompong daifnya pengetahuan. Lain kali, before you talk about something make it sure you do a research. So taklah nampak kecacatan your brain cells, dgn kebodohan yg you tunjukkan pada public. Anyway, I'm pity of you. 😏

Anonymous said...

Kepada kakarot. Biadabnya bahasa. Orang seperti awak memang seorang yang benci melihat kejayaan orang. Suka menjatuhkan semangat manusia lain. Tak ke rasa niat seseorang utk belajar itu suatu yg murni. Klau saya selagi ada peluang belajar, saya akan terus belajar. Ilmu yang saya tuntut walaupun tak menjamin kerjaya tp ianya ILMU. Tak semua diberi peluang menuntut ilmu. BELAJAR dan TERUS BELAJAR. Klau tak dapat belajar ke diploma or ijazah pun apa salahnya kita belajar menghormati orang lain.

Unknown said...

anyone that interested to further study in nursing lane kindly email me your details at ekinzainuddin@gmail.com . i am MAHSA University Ambassador will help u to upgrade your life by continuing your study with us.

Unknown said...

Oi kakarot..im vegeta..im will crush u..hakhak

Anonymous said...

kakarot tu mmg ada blog kutuk2 nurse. ntah hape2. aku terjumpa. http://ohmystupidnurses.blogspot.my/2014_04_01_archive.html dia ingat jadi nurse senang?

Anonymous said...

Kakarot punya komen tu dh lama.. kesian plak dosa die tambah2 bile org lain baca.

Anonymous said...

selepas mendapat ijazah nursing ni bolehkau saya nak menceburu bidang pekerjaan seperti pensyarah?

Anonymous said...

bolehkah*
menceburi*
maaf typo

Anonymous said...

Mereka yang berminat untuk melanjutkan pelajaran dalam Nursing, boleh lawat http://kpjiuc.koleksiminda.com

Anonymous said...

Untuk pengetahuan.jadi jururawat ni hati kena cekal dan kental. Kene pandai berinteraksi,mengawal emosi dan keadaan sbb kerja tu brhdpn dgn mcm2 kerenah..secara amnya kna pndai psikology dan ya sememangnya ada peluang utk jd doctor jika adik nak. Yg pntng pointer wktu ambil diploma tu 4 flet. Universiti awam yg menawarknnya skrng usm.kalau ipts bnyk yg tawarkan.. tp yurannya agak mahal.pointer plak ada yg 3.0 boleh masuk dh. Gaji plak adik bole refer kat spa kalau nak kerj dgn kerajaan.

Unknown said...

Stupid hati busuk kakarot.

Unknown said...

Berjela tulis punya nak kutuk org kakarot ni bantai dia ckup2

Unknown said...

Berjela tulis punya nak kutuk org kakarot ni bantai dia ckup2

Unknown said...

Alrote

Unknown said...

*alrite

Unknown said...

Hahaa...u mcm katak bwoh tempurung kakarot...by the way ade jer nurse yg smbung blajar for medical doctor...even go to private pon...for your info la sbb nmpak mmg xtau pape kan..hahaa..

Syahirah said...

Hi sis, sy nk tanya klau habis blajar 3 tahun, kena pointer tinggi baru boleh posting ke? Andaikata kalau pointer rendah or 2.00 ke bawah kire xdapat posting ke mcm mana?

Unknown said...

Kakarot ..bodoh ar ko..kakak ak asal diploma nurse..then die apply MBBS doktor..now dah setahun keje doktor kat KL..ok jer..xde yg kate nurse xleh jdi doktor..bodoh kakarot nie..

Anonymous said...

Waa hebatnya kakak awak. Tapi kan asal kena amek mbbs ek. Kalau nurse boleh jadi doktor tak yah lah amek mbbs ada degree nursing pun boleh naik jadi doktor dah.

Sedap je kata org bodo. Yg bodo tu kalau tak buat research tak faham pathway tapi yakin nau dia betul. Dah kalau amek mbbs bolehla jadi doktor yg tak boleh jadi doktor tu kalau kau cuma background nursing jerrrrrr...Bodo!

Unknown said...

hai...sini akak nk share ,ade adik2 lepasan spm ?nak cuba mohon utk program pendidikan awal kanak kanak?

trus wsp sis k sis bg info 011-16930576...intake utk nov dh dibuka bole mohon =progrm kerjasama UPSI ni..

dan jika ada brminat bidg nursing/farmasi pun bole pm sis.tq semua

Nursing said...

Saya bakal ambil dip nursing, lepas ambil dip nursing saya boleh jadi nurse terus ataupun kena sambung lagi baru boleh jadi nurse?

Nursing said...

Saya bakal ambil dip nursing, lepas ambil dip nursing saya boleh jadi nurse terus ataupun kena sambung lagi baru boleh jadi nurse?

Ahmad said...

Assalamualaikum
Saya lepasan ijazah sarjana muda kejururawatan. Berninat unt sambung belajar ke peringkat Sarjana. Memandangkn sy lelaki, sy mahu sambung belajar jurusan BUKAN kejururawatan. Apakah bidang yg boleh saya ambil? Dan adakah peluang kerja unt saya selain dari kejururawatan. Terima kasih atas maklumbalas.

Unknown said...

boleh tk sya nk tnye..sye budk lepasn spm..dan sya brminat nk jdi nurse n then sye amik bidang (penolong pengawai perubatan)...adkah sye prlu mndftar spa dahulu ataupun trus mngmbil kursus kejuruwatan diploma di mane ii cawngan university yg brdftar dngn kerajaan? notice please😳

Iqbal said...

Lepas diploma boleh jadi nurse..asalkan dah ada lesen nurse

Anonymous said...

Kau kerja dalam medical field tapi gaya murahan. Kau fikir kau siapa ha? Ni kes mak bapak tak pernah nak ajar adab. Daripada tulis karangan panjang-panjang baik ko p selamatkan nyawa ke apa.

Unknown said...

Hi... Boleh x awk bagitahu sy lebih terperinci macam mana kakak awk jd doktor? Sy berminat dgn cerita awk..

Unknown said...

Boleh saya tahu x... Kos nurses ni susah x

Anonymous said...

Saya pemegang ijazah kejururawatan. utk soalan ni, saya rasa dia atas individu.seawal pengajian diploma saya, minat tu langsung tiada. Tapi,ikut pada pepatah tak kenal maka tak cinta. susah pad tahap practical.Bilamana teori semua berdasarkan perhatian yang diberi semasa kelas.Tapi ikut dri pengalaman, kalau awak lelaki mungkin peluang awak besar.Mne² mereka akan ambil bekerja. Dan bila hasrat utk naikkn diri ke ijazah kejururawatan, saya galakkan ambil dulu pengalaman. Dengan pengalaman nilah bantu awak semasa pengajian ijazah nnt.
goodluck to those who wish to be one of the REGISTERED NURSE.

Anonymous said...

Jururawat berdaftar dan pembantu perubatan adalah 2 skop kerjaya yg berbeza.jadi buatlah pilihan yg tepat. tetapi apabila dua² kerjaya telah tamat pengajian diploma,mereka mempunyai pangkat yg sama U29.

Anonymous said...

Utk menaik taraf RN ke MD jalan tak mudah. Anda perlu mengambil peperiksaan MCAT (Medical College Admission Test). Dan dari RN ke MD anggaran waktu yg diperlukan adalah kurang 10 tahun. Selamat berjuang demi kerjaya.

-Pemegang ijazah kejururawatan

Unknown said...

Haii , salam sejahtera , bagi kes saya pula lain skit. Dari saya habis diploma sampai sekarang saya masih tertnya² ,saya dulu ambil healthcare diploma , tapi dh hbs diploma mcam menyesal tak ambil nurse. Yalah sebab tak da org yang boleh buka minda yang masih mentah dulu., Jadi untuk nak ambik degree nursing , memang kena dari diploma ka? Itu yang belum terjawab dalam diri saya

Anonymous said...

tak pasti la pasal ada healthcare diploma boleh apply degree nursing.. sbb sy pon dri diploma science uitm then try degree nursing usm.. dpt.. rezeki kot.. result tah ape.. tuah la kot.. rasa tercabar pon ada.. bersaing dngn dak dak matrik semua.. sesat lak aku yg result tah pape menyempat selit.. kadang rasa mcm tersilap ke pilih aku ni... mungkin sbb i oa.. since very rare.. tu la kot dpt.. but i dont like it.. if being rare is the reason for choosing me.. i hate it.. but i will definitely do my best to prove that's not the reason..

Anonymous said...

Hi, saya nak tanya apa perbezaan antara heatlhcare management, medical assistant dan nurse

84kata.blogspot.com said...

hai..menarik perkongsian ni.Btw tumpang ya ,sis merupakan RA atau pembantu kajian.Jika perlukan bantuan untuk menulis bagi akademik /cari jurnal or maybe critical review perspectives or thesis can wsp me at 0166371460.Sis juga menulis buku pendidikan/motivasi dan novel pendek jika nak upah boleh wsp .thnks and semoga maju jaya .

Friday, September 18, 2009

Diploma Nurse dan Degree Nurse-Persaingan atau Perubahan??

Posted by pSp at 9:34 AM

Baru-baru ini aku ade terbaca tentang perbincangan satu isu berkenaan degree nurse di Forum Paramedik (boleh link melalui alamat ini bagi sesiapa yang berminat nak baca; http://paramedik.bbfr.net/berita-terkini-warga-jururawat-f79/jururawat-u41-tiada-fungsi-t5122-30.htm). Alhamdulillah, daripada penulisan dan perbincangan yang dibuat, masih terdapat sesetengah pihak dalam bidang kesihatan yang memahami tentang permasalahan dan memberikan respond yang sangat baik dalam menilai permasalahan ini. Selepas membaca beberapa perbincangan yang dibuat, terasa seperti dapat bernafas kembali kerana dalam keadaan tidak sedar masih ada golongan yang mempunyai pemikiran terbuka mengenai permasalahan ini dan tidak jumud dalam memberi komentar masing-masing. Bermakna dekat sini, kita masih mendapat sokongan bagi sesetengah pihak yang berfikiran terbuka berkenaan isu degree nurse dan diploma nurse ini.

Cuma untuk ruang kali ini aku sekadar hendak berkongsi pandangan mengenai isu disebalik ‘degree nurse dan diploma nurse’. Buat masa sekarang ini, masih ramai lagi orang yang keliru dengan kewujudan ijazah sarjana muda dalam jurusan kejururawatan. Ada yang merasa pelik dengan kewujudan kursus ini dan ada juga yang merasakan kewujudan kursus ini sebagai suatu yang tidak penting. Apa-apa pun pandangan orang tehadap isu ini, kebanyakan mereka yang menolak kewujudan ‘degree nurse’ ini mungkin atas dasar ketidak jelasan terhadap isu tersebut. Pada pandangan aku, kursus ini sememangnya perlu diwujudkan dan seharusnya benda ini telah berlaku lebih awal lagi. Cuma pemasalahan sekarang ini terdapat sesetengah pihak yang masih tidak mahukan perubahan mungkin atas dasar kepentingan peribadi masing-masing. Lebih menyedihkan lagi, penolakan orang terhadap khursus ini datangnya dari mereka yang berlatar belakangkan bidang kesihatan. Semua orang perlu sedar bahawa kewujudan kursus ijazah sarjana muda dalam jurusan kejurawatan ini sebenarnya sebagai suatu proses perbaikan bidang kejururawatan dan bukan sebagai saingan kepada mereka yang berada dalam kursus diploma kejururawatan seperti kebanyakan pihak anggap.

Pengenalan kepada kursus ijazah sarjana muda dalam bidang kejururawatan ini merupakan langkah pertama dalam proses untuk menangkat profession kejururawatan ini ke suatu tahap yang lebih tinggi. Namun begitu hasrat ini mugkin tidak akan terlaksana apabila wujud fenomena yang seakan-akan menafikan degree nurse di hospital-hospital kerajaan hanya kerana perbezaan bayaran atau tangga gaji yang merupakan isu sampingan. Bagi pendapat aku, bayaran tangga gaji yang lebih kepada mereka yang mempunyai ijazah dalam bidang kejururawatan ini bukanlah satu bentuk ketidakadilan kepada diploma nurse kerana mereka yang mengikuti kursus ijazah ini sebenarnya menjalani proses pembelajaran yang lebih lama daripada mereka yang mengikuti kursus diploma. Justeru itu, cost pembelajaran mereka lebih tinggi dan bayaran yang mereka perolehi sebenarnya akan digunakan untuk membayar pinjaman pembelajaran mereka.

Cubalah kita bayangkan, jika kursus ijazah kejururawatan ini ditutup hanya kerana semata-mata terdapat pihak yang tidak bersetuju dengan bayaran yang mereka terima, apakah nasib profession kejururawatan ini di masa hadapan?? Bagaimana pula dengan nasib-nasib diploma nurse yang ada?? Adakah mereka hanya akan kekal ditahap diploma seumur hidup mereka dan tidak akan ada proses pembaikan dalam hidup mereka?? Jika ini yang akan berlaku, maka selama-lamanyalah diploma nurse ini akan menerima bayaran yang sama apabila tidak berlakunya ‘upgrading process’ dalam diri mereka. Bukankah itu akan memberi kerugian kepada profession kejururawatan itu sendiri?? Malah tidak salah kalau dikatakan bahawa perkara ini juga akan merugikan bidang kesihatan itu sendiri.

Mungkin semua akan tertanya-tanya bagaimana dengan penutupan atau ketidak iktirafan dari sesetengah pihak terhadap kursus ijazah kejururawatan ini akan merugikan?? Sebenarnya, kalau dilihat di negara-negara maju seperti US, UK, Hong Kong and Australia, kebanyakan kursus kejururawatan telah berada pada tahap yang lebih tinggi seperti degree, master atau PHD. Keadaan ini memberi kelebihan kepada jururawat di sana untuk sama-sama terlibat dalam membuat keputusan yang berkaitan rawatan dan penjagaan pesakit tanpa mengharapkan kepada arahan doctor semata-mata. Kerjasama di antara jururawat dan doktor akan menjadi lebih berkesan apabila jururawat mempunyai pengetahuan yang setaraf dengan doctor. Jadi, melalui kursus ijazah dalam kejururawatan ini juga barulah kita dapat kikis tanggapan bahawa jururawat hanya berkerja sebagai ”iron maid” doktor sahaja kerana apa sahaja keputusan doktor perlu diikut. Sebaliknya, apabila pengetahuan kejururawatan ini sudah hampir sama dengan doctor, meraka juga boleh membuat keputusan bila masa ketiadaan atau kekurangan doktor di wad hospital. Pendek kata, bebanan kerja doctor boleh dikurangkan. Cuma disini perlu dijelaskan juga bahawa bukanlah jawatan degree nurse ini boleh mengambil alih bidang tugasan doctor, tapi sekadar dapat mengurangkan bebanan kerja doktor apabila pengetahuan yang mereka miliki hampir lebih kurang sama. Juga perlu difahami bahawa bidang kuasa doktor dan jururawat adalah berbeza yang mana doktor lebih kepada ‘treatment and curing of diseases’ manakala jururawat lebih kepada ‘caring of patients’.

Kesimpulannya, kursus ijazah kejururawatan ini bagus, Cuma terdapat segelintir pihak yang berkepentingan sahaja yang merasakan benda ini merugikan. Cubalah kita bayangkan bila mane di Negara Malaysia ini kita dapat melahirkan degree nurse dan pada masa yang sama juga kita dapat mengupgrapekan taraf diploma nurse yang ada ke tahap degree?? Kita sebenarnya dapt menubuhkan suatu profession yang mana akan dapat member impak kepada sistem kesihatan bila mana suara kita akan didengari dan diterima pakai oleh masyarakat. Sebaliknya, jika kita masih hendak mengekalkan kedudukan jururawat ini pada kedudukan kumpulan sokongan sahaja sepertimana yang berlaku pada hari ini, maka tidak akan ada satu pihak pun yang akan menerima pandangan dan cadangan kita.

Cubalah kita renungkan kepada profession perguruan yang mana mereka telah berjaya menubuhkan suatu gagasan yang mewakili guru-guru di seluruh Malaysia (tanpa mengira mengira tangga gaji; diploma,degree atau master) dan mampu untuk mengeluarkan pendapat atau cadangan yang difikirkan sesuai dengan sistem pendidikan di Malaysia. Mereka juga dapat mempertahankan segala hak-hak yang berkaitan dengan kepentingan mereka bersama.

Betapa indahnya jika bidang kejururawatan juga mampu mengikuti jejak langkah ini. Sebenarnya, kita yang memegang profession kejurawatan ini juga boleh mencontohi profession perguruan jika kita tidak terlalu berfikiran sempit hanya kerana isu-isu yang remeh-temeh (doctor dan jururawat tidak boleh sama tahap, bayaran doctor dan jururawat tidak boleh sama, degree nurse buat kerja yang sama dengan diploma jadi buat apa nak bayar lebih) yang diketengahkan oleh sesetengah pihak yang tidak menyukai akan perkembangan dalam bidang kejururawatan ini. Akhir sekali, minta semua pihak terutamanya para jururawat yang ada agar dapat berfikir dengan jelas dan baik. Sama ada kita ini degree nurse atau diploma nurse, kita sebenarnya berkongsi tujuan dan matlamat yang sama.

Wallahua’lam

49 comments

Anonymous said...

hello,saya nie lepasan spm dan bakal mengambil diploma kejururawatan.
tapi saya masih ragu² dengan kos nie.
sebab saya ni lelaki,jadi macam janggal pulak bila saya ambil kos nie kan.

dan,apa kelebihan diploma kejururawatan nie ?ada peluang utk menjadi doctor ke ?

contohnya,jika saya dah dapat kerja menjadi jururawat,berapa gaji diorang biasa eh ?nak tahu je.

terima kasih kalau reply balik.
hehe

Unknown on Oct 6, 2012, 1:32:00 AM said...

tergelak sakan aku baca anon kat atas tu ada hati nak jadi doktor. kalo doktor perubatan yang ko maksudkan memang ko tak layak la. kemasukan ke ijazah doktor perubatan melalui matrikulasi sains/asasi sains/stpm sains/diploma sains UiTm/diploma mikrobiologi UiTM/diploma teknologi makmal perubatan UiTM dimana asas program yang aku sebut diatas ni belajar tentang subjek core sains iaitu kimia, fizik dan biologi secara lanjutan/. so dalam diploma nursing kome tak belajar semua tu. kome belajar yang senang jer mcm nursing subjek, mikrobiologi pun tahap nursing jer (so mikrobiologi simple jer ni, behavioral science, pyschology, sosiologi nurse dan subjek clinical nursing mcm surgery, obstetrik/gine, peads, psy, medical (cardio/nefro/gastro/uro/neuro) dan semua tu belajar tahap nursing jer. semua buku pun tulis for nursing jer kan..korang tak der la belajar tahap doktor or tahap scientist biomedical pun. so disebabkan itu la korang tak layak jadi doktor perubatan dan ditakdir jadi kuli doktor perubatan. mungkin kalo dah kemaruk nak jadi doktor sgt leh amek ijazah phd nursing jadi doktor of nursing..

untuk blogger ni pulak ko jgn ingat ni mcm uk ke us ke paris london tu. ini malaysia. pemikiran orang tak sama dengan orang sana.
memang nasib korang la amek ijazah kejururawatan tu. aku ni kerja line medical juga. ramai dah jumpa dengan lepasan degree nursing ni. ramai yang aku jumpa depa ckp kerja mereka jawat tu tak mcm yang mereka harapkan. ada sorang nurse ni dari hospital swasta dekat seremban ada degree nursing uitm tapi kerja gaji dapat 1600 jer pastu kerja kat icu penat tak berbaloi dia ckp. gaji lak staff diploma pun sama jer dengan ada degree..pastu ada juga yang ada ijazah dari uiam pun ada. kalo nak gaji lebat sikit mungkin leh join sales kalo tak haram lah orang nak bagi ko gaji ribu raban dengan kerja ko seorang nurse yang nurse diploma pun leh wat kerja tu. so memang padan la dengan muka korang ni. By the way..fresh graduate nursing degree mmg tak der tempat untuk jawatan pegawai kejururawatan u41 tu kerana korang tak der pengalaman utk handle mostly kerja pentadbiran wad dan unit ambulatori atau klinikal. aku ckp atas sebab seorang pengawai kejururawatan atau selalu depa pangil matron tu selalu yang staff nurse yang senior umur dah tahap makcik2 dah. hospital selalu amek staff nurse yang berpengalaman dimana pernah kerja sebagai staff nurse diploma (u29) selama bertahun dan sambung ijazah baru lah ada peluang utk dpt pos matron ni. kalo sister u32/u36 tak perlu ada ijazah pun just post basic/pengalaman 15tahun kerja automatik dapat naik pangkat dari u29. aku ingat kalo korang yang muda2 fresh grad dari universiti yang nak amek pos pegawai kejururawatan u41 mmg kena buli la dengan staff nurse gred diploma jer sebab mereka lagi berpengalaman dan tua dari ko. satu lagi swasta pun dia tak kisah ko punya ada ijazah ke tak. janji ko leh kerja dia amek. ada sebab tu dekat hospital swasta depa bagi sama jer gaji walaupun ko ada degree/diploma

memang malang la sapa2 amek ijazah nursing ipta drp lepasan matrik/stpm ni. betul la seperti kata dari forum paramedik tu..sepatutnya kemasukan ke ijazah kejururawatan tu diberi hanya kepada mereka yg mawkan upgred dari staff diploma dan bukan amek staff lepasan matrik/stpm. tapi yang dapat ijazah nursing dari calon matrik.stpm selalunya mereka bukan nak pun tapi dah kena lelong sebab tak der sapa nk kursus so sp2 yang malang mmg kena lelong la dengan ijazah jururawat ni

Anonymous said...

Ada jgk org bodoh mcm mengkarung...aku tuju kt kakarot...member aku br hbs degree n have a lot of experience..n dia apply for u41 pengajar.dpt what?kalau ko nie org medical of coz ko tahu skrg nie bkn jwtn matron jer ko blh apply...kt bpl tu dh bukak jwtn u41 91 kekosongn...kalau setakat ada diploma ko tahu ke management...setakat diploma tu superficial jerlh...ko pi amek degree br ko tahu mcmmn nk explore...nilh nursing...upgrade knowledge ckit dh kondem org sana sini...sepatutnya bg semangat..bodoh bangattttt

Anonymous said...

Kakarot oi..ada juga yg karot,hehe,,kidding..

Awk...kalau nk bg komen tu beradab la sikit.Kesian orang tu tanya baik2,awk jawab macam tk respect je dia.Kecik hati dia tahu.

Ok la macam ni.Tak kisah la dia seorang nurse,MA,fisio,Optomtrist, dan whatever medical line,biar la dia nak sambung degree pun.Bagus apa dia ada degree.Dia nak tambahkan ilmu dia lagi.Ok macam ni lah.Sbagai contoh kan.Contoh budak tu ada degree in nursing.Dia dah keje kan.So now dia ada pengalaman plus degree holder.

Kalau budak tu ada degree,konfem2 la silibus tk sama dengan diploma kan?So dia dapat juga ilmu baru beb.Contoh nanti kalau nak sambung master ke Phd ke,bertambah lagi ilmu nursing budak tu kan????Mana tahu nanti dia sambung Phd kt overseas ke?Kau ada?Hihi.Lawak je,jgn ambil hati.Orang yg bijak,dia tak akan kondem suka hati dia je.Dia akan fikir dulu apa yg dia nak bercakap.Dah dia minat nk jadi nurse biar la.Kalau semua nak jadi cikgu,semua nak jadi arkitek ,semua nk jadi doktor,siapa nk jd nurse????

Sekarang ni IPT belambak course nursing right?So...kalau budak tu da tak nak keje as nurse,dia boleh apply jadi Clinical instructor(CI)(tapi kena ada syarat2.) So kalau budak tu ikut syarat yg diberi inshaallah dia boleh jadi pengajar pulak.Mana tahu nanti satu hari dia jadi lecturer ke pulak kan??Jadi program manager ke?jadi dean ke untk universiti?Rezeki masing2 la.So jgn la pandang rendah.Tak kisah la dia ada kelulusan apa pun.Doctor ke lawyer ke akauntan ke.nurse ke ,MA ke,dietician ke,optomtrist ke,pakar IT ke,Pakar ekonomi ke.Kita nak keje biar la ikhlas.Bukan untuk dapat TITLE untk gahkan diri tu.So cari lah sebanyak mana pun ilmu.

Untuk awak,sorry kalau sy ada terkasar bahasa ye..... :)

Unknown on Nov 19, 2013, 6:56:00 PM said...

Salam,saya sebagai Pengajar Jururawat U41 gaji saya about RM 7,000 sebab dah senior.Menuntut ilmu tu fardu kifayah.kalau mati masa menuntut ilmu "sahid" saya keja Goverment. Why not? ada Dr beritahu Nurses boleh jadi Dr tapi nurse terlampau fanatic ngan profession dia tak mahu Dr -ada MA dah jadi Dr.tapi lanjut pelajaran and gadai harta untuk dapat MBBS

Anonymous said...

U r so low class minded kakarot....so lame..sikap yg tdk ingin berubah ke arah kebaikan dan pembangunan..

Anonymous said...

saya nak mintak pandangan. saya lepasan spm dan baru-baru ini saya mendapat surat tawaran daripada kpj university kolej in diploma of nursing. KPJUC OK KE????

Anonymous said...

Mesej untuk kakarot yg comel

Terserlah pemikiran cetek ko bila ko cakap: "untuk blogger ni pulak ko jgn ingat ni mcm uk ke us ke paris london tu. ini malaysia. pemikiran orang tak sama dengan orang sana.memang nasib korang la amek ijazah kejururawatan tu". Ko nak tahu tak kenapa kita nak bandingkan Malaysia dengan negara maju? Sebab kita pon nak negara maju macam mereka, sebab tu sistem kita perlu dinaiktaraf setaraf dengan sistem mereka supaya kita diiktiraf negara maju. Negara maju nurses mereka hampir semua degree dan sekarang semua institusi kesihatan yang mengeluarkan nurses kat negara maju dah mula dengan degree. Dah tak ada lagi diploma dan sijil ne, semua degree. Kenapa degree ne?? Sebab sistem kesihatan mereka dah dinaik taraf. Ko tahu ker apa beza sistem pembelajaran diploma and degree in nursing ne?? Ker ko main bedal jer sebab kurang sangat membaca, bila kurang membaca jadilah orang yg berpemikiran cetek kan?? Diploma lebih kepada skill teknikal dan ambil masa 3 tahun. Degree lebih kepada skill teknikal dan juga pemikiran kritikal dan kognitif serta ambil masa 4 tahun. Kenapa 4 tahun?? Sebab belajar tentang management dan research la. Pastu student degree ne kebanyakannya ambil dari STPM dan matrikulasi iaitu Pre-university. Ko tahu camna kehidupan pre-university? Ko tahu ker macam mana seksanya kehidupan pre-university ne? Ko tahu ker student pre-university ne dilatih untuk berhadapan dengan stress melampau? Ko penah ker kira huruf sampai dua muka surat? Ko penah ker stress gilerr berhadapan dengan subjek hardcore STPM dan matrikulasi? Kenapa lak degree in nursing nak study managament bagai? Tu kat hospital beratur panjang gilerr tu, nak masuk wad jak 12 jam menunggu sebab poor management? Sebab apa poor management ne kakarot? Sebab nurse kat hospital tu kebanyakannya xda study management, study management ne degree jak kakarot a.k.a cockroach. Tu la pasai ko beratur panjanag kat hospital tu sebab nurse with degree is limited edition. Macam mana nak bentuk team management kalau nurse degree kurang. Betul tak??

Anonymous said...

Sekarang ni majoriti org memandangkan Gred & gaji . Bersyukur dgn pekerjaan sekarang dpt menyara keluarga dan meneruskan keperluan hiraki .
Ingatlah kita hidup hanya persinggahan didunia bukan gred & pangkat dibawa tetapi 3 peninggalan harta didunia.
Kerjaya yang sekarang adalah amanah yg telah ditanggungjawabkan bukan utk dimegah-megah , jawablah kamu diakhirat kelak .

Anonymous said...

Jururawat & jawatan paramedik lain di msia bukanlah aset tetapi adalah liabiliti kpd bidang perubatan terutama sektor awam .
kerjaya ni bukanlah mempunyai pengkhususan skill yg tetap walaupun gah dengan kursus pengkhususannya tetapi apabila mendapat promotion skill tersebut ditinggalkan.
Hanya mengikut kekosongan post .
realitinya tiada pengkhususan sub specialist dinaikkan pangkat berdasarkan kepakaran klinikal .

Anonymous said...

hi semua ,
saya kerja sebagai jururawat selama 3 tahun under goverment . saya nak tingkatkan lagi pengetahuan saya dalam bidang ni supaya boleh kerja dengan confident .
tapi saya tidak dapat sambung belajar kerana terpaksa tunggu senior2 habis belajar dulu . kalau nak tunggu diaorang habis belajar berzaman la nanti . ada cara lain yang kalian tahu macamana nak sambung belajar degree ?

Anonymous said...

aih..kakarot, i haven't found anyone with such shallow mind before.In my entire life, you're the first one, congrates..
U should practice to motivate and encouraging people, not judging them(negatively).
sorry for my sarcastic comment, i just can't sit back seeing this type of people

Anonymous said...

Eyh kakarot ni...aku kerja di saudi even ada diploma sahaja but aku punya salary berbelas ribu kalah kau tau klu kau tu doctor kt malaysia lah.kau jgn x tau dekat sana diploma degree master phd itu ler yg tentukn pngkt kau.klu kita ada master sah sah jwatan directorof nursing pon kita bley apply.such as old thingking kau punya brain.klu dh ambil phd nurse pon bley dpt gelaran Dr lah...kau x google ke Prof Dr Rabiatul dr um tuh pon Dr...hampir semua lecturer aku d Um dulu dh nk dpt gelaran dr tau sbb amik phd in nursing...kau jgn gelakn nurses punya courses...luck atas orang.klu kt middle east nurse malaysia laku tau even diploma

Anonymous said...

utk kakarot
awk rasa dgn ada dip dkt uitm tu laku sgt ke nak smbung dr ?tak kisah awk ambil apa ade byk cabang utk jadi dr .awk igt siapa yg ambik dip nurse ni cikai ke ? hello ! kami mesti ada biologi untuk apply .tmpt saya study mostly student dari SAINS TULEN dan kami punya result adalah mesti 4A keatas dan bio dapat sekurang2nya B+ blum dia nk math,kimia semua .zaman skrg ade nurse lagi bijak dari dr ,dr pon tnya nurse buat kerja ,harap dkt nurse jugak .semua saling melengkapi lah ,saya tak rasa ak ni dr sbb golongan professional tak berfikiran cetek dan tak bertamadun macam awak .hahahaha malu ! awk kerja apa ?setakat medical line ?semua boleh mengaku. MA ? samaaa je lah even ade student radio cakap belajar nursing lagi susah dari dorang .nmpak sangat dari celah bumi mana meroyan tak sudah . RUDE !

Dyg MardJannah on Apr 6, 2015, 7:19:00 PM said...

Shame on you, bila mengaku yg you salah sorg dlm medical line. Just looking by the way your talked, you tak ubah seperti sorg budak yg diajar, tp still kurang ajar. Even sy still student dan masih mentah lagi pemikiran sy, but still sy tahu cara nak hormat dan jaga perasaan org dimedia massa. Btw, thanks to God for choosing me as the one of nurses. And I really proud to be a nurse. And to you, please upgrading your knowledge. You tak tau ke, yg nurse boleh jd Doktor? Hahaha. Kesian kat you, yg still dlm kepompong daifnya pengetahuan. Lain kali, before you talk about something make it sure you do a research. So taklah nampak kecacatan your brain cells, dgn kebodohan yg you tunjukkan pada public. Anyway, I'm pity of you. 😏

Anonymous said...

Kepada kakarot. Biadabnya bahasa. Orang seperti awak memang seorang yang benci melihat kejayaan orang. Suka menjatuhkan semangat manusia lain. Tak ke rasa niat seseorang utk belajar itu suatu yg murni. Klau saya selagi ada peluang belajar, saya akan terus belajar. Ilmu yang saya tuntut walaupun tak menjamin kerjaya tp ianya ILMU. Tak semua diberi peluang menuntut ilmu. BELAJAR dan TERUS BELAJAR. Klau tak dapat belajar ke diploma or ijazah pun apa salahnya kita belajar menghormati orang lain.

Unknown on Dec 7, 2015, 5:11:00 PM said...

anyone that interested to further study in nursing lane kindly email me your details at ekinzainuddin@gmail.com . i am MAHSA University Ambassador will help u to upgrade your life by continuing your study with us.

Unknown on Dec 26, 2015, 3:02:00 AM said...

Oi kakarot..im vegeta..im will crush u..hakhak

Anonymous said...

kakarot tu mmg ada blog kutuk2 nurse. ntah hape2. aku terjumpa. http://ohmystupidnurses.blogspot.my/2014_04_01_archive.html dia ingat jadi nurse senang?

Anonymous said...

Kakarot punya komen tu dh lama.. kesian plak dosa die tambah2 bile org lain baca.

Anonymous said...

selepas mendapat ijazah nursing ni bolehkau saya nak menceburu bidang pekerjaan seperti pensyarah?

Anonymous said...

bolehkah*
menceburi*
maaf typo

Anonymous said...

Mereka yang berminat untuk melanjutkan pelajaran dalam Nursing, boleh lawat http://kpjiuc.koleksiminda.com

Anonymous said...

Untuk pengetahuan.jadi jururawat ni hati kena cekal dan kental. Kene pandai berinteraksi,mengawal emosi dan keadaan sbb kerja tu brhdpn dgn mcm2 kerenah..secara amnya kna pndai psikology dan ya sememangnya ada peluang utk jd doctor jika adik nak. Yg pntng pointer wktu ambil diploma tu 4 flet. Universiti awam yg menawarknnya skrng usm.kalau ipts bnyk yg tawarkan.. tp yurannya agak mahal.pointer plak ada yg 3.0 boleh masuk dh. Gaji plak adik bole refer kat spa kalau nak kerj dgn kerajaan.

Unknown on Jun 22, 2017, 4:31:00 PM said...

Stupid hati busuk kakarot.

Unknown on Jul 1, 2018, 2:45:00 AM said...

Berjela tulis punya nak kutuk org kakarot ni bantai dia ckup2

Unknown on Jul 1, 2018, 2:45:00 AM said...

Berjela tulis punya nak kutuk org kakarot ni bantai dia ckup2

Unknown on Jan 17, 2019, 3:14:00 PM said...

Alrote

Unknown on Jan 17, 2019, 3:15:00 PM said...

*alrite

Unknown on Mar 17, 2019, 11:19:00 PM said...

Hahaa...u mcm katak bwoh tempurung kakarot...by the way ade jer nurse yg smbung blajar for medical doctor...even go to private pon...for your info la sbb nmpak mmg xtau pape kan..hahaa..

Syahirah on Jul 20, 2019, 9:08:00 PM said...

Hi sis, sy nk tanya klau habis blajar 3 tahun, kena pointer tinggi baru boleh posting ke? Andaikata kalau pointer rendah or 2.00 ke bawah kire xdapat posting ke mcm mana?

Unknown on Sep 13, 2019, 12:45:00 AM said...

Kakarot ..bodoh ar ko..kakak ak asal diploma nurse..then die apply MBBS doktor..now dah setahun keje doktor kat KL..ok jer..xde yg kate nurse xleh jdi doktor..bodoh kakarot nie..

Anonymous said...

Waa hebatnya kakak awak. Tapi kan asal kena amek mbbs ek. Kalau nurse boleh jadi doktor tak yah lah amek mbbs ada degree nursing pun boleh naik jadi doktor dah.

Sedap je kata org bodo. Yg bodo tu kalau tak buat research tak faham pathway tapi yakin nau dia betul. Dah kalau amek mbbs bolehla jadi doktor yg tak boleh jadi doktor tu kalau kau cuma background nursing jerrrrrr...Bodo!

Unknown on May 30, 2020, 5:25:00 PM said...

hai...sini akak nk share ,ade adik2 lepasan spm ?nak cuba mohon utk program pendidikan awal kanak kanak?

trus wsp sis k sis bg info 011-16930576...intake utk nov dh dibuka bole mohon =progrm kerjasama UPSI ni..

dan jika ada brminat bidg nursing/farmasi pun bole pm sis.tq semua

Nursing on Jun 23, 2020, 9:37:00 PM said...

Saya bakal ambil dip nursing, lepas ambil dip nursing saya boleh jadi nurse terus ataupun kena sambung lagi baru boleh jadi nurse?

Nursing on Jun 23, 2020, 9:38:00 PM said...

Saya bakal ambil dip nursing, lepas ambil dip nursing saya boleh jadi nurse terus ataupun kena sambung lagi baru boleh jadi nurse?

Ahmad on Jan 21, 2021, 12:52:00 AM said...

Assalamualaikum
Saya lepasan ijazah sarjana muda kejururawatan. Berninat unt sambung belajar ke peringkat Sarjana. Memandangkn sy lelaki, sy mahu sambung belajar jurusan BUKAN kejururawatan. Apakah bidang yg boleh saya ambil? Dan adakah peluang kerja unt saya selain dari kejururawatan. Terima kasih atas maklumbalas.

Unknown on Jan 22, 2021, 5:19:00 PM said...

boleh tk sya nk tnye..sye budk lepasn spm..dan sya brminat nk jdi nurse n then sye amik bidang (penolong pengawai perubatan)...adkah sye prlu mndftar spa dahulu ataupun trus mngmbil kursus kejuruwatan diploma di mane ii cawngan university yg brdftar dngn kerajaan? notice please😳

Iqbal on Jul 6, 2021, 6:38:00 PM said...

Lepas diploma boleh jadi nurse..asalkan dah ada lesen nurse

Anonymous said...

Kau kerja dalam medical field tapi gaya murahan. Kau fikir kau siapa ha? Ni kes mak bapak tak pernah nak ajar adab. Daripada tulis karangan panjang-panjang baik ko p selamatkan nyawa ke apa.

Unknown on Aug 5, 2021, 4:59:00 PM said...

Hi... Boleh x awk bagitahu sy lebih terperinci macam mana kakak awk jd doktor? Sy berminat dgn cerita awk..

Unknown on Aug 29, 2021, 11:49:00 AM said...

Boleh saya tahu x... Kos nurses ni susah x

Anonymous said...

Saya pemegang ijazah kejururawatan. utk soalan ni, saya rasa dia atas individu.seawal pengajian diploma saya, minat tu langsung tiada. Tapi,ikut pada pepatah tak kenal maka tak cinta. susah pad tahap practical.Bilamana teori semua berdasarkan perhatian yang diberi semasa kelas.Tapi ikut dri pengalaman, kalau awak lelaki mungkin peluang awak besar.Mne² mereka akan ambil bekerja. Dan bila hasrat utk naikkn diri ke ijazah kejururawatan, saya galakkan ambil dulu pengalaman. Dengan pengalaman nilah bantu awak semasa pengajian ijazah nnt.
goodluck to those who wish to be one of the REGISTERED NURSE.

Anonymous said...

Jururawat berdaftar dan pembantu perubatan adalah 2 skop kerjaya yg berbeza.jadi buatlah pilihan yg tepat. tetapi apabila dua² kerjaya telah tamat pengajian diploma,mereka mempunyai pangkat yg sama U29.

Anonymous said...

Utk menaik taraf RN ke MD jalan tak mudah. Anda perlu mengambil peperiksaan MCAT (Medical College Admission Test). Dan dari RN ke MD anggaran waktu yg diperlukan adalah kurang 10 tahun. Selamat berjuang demi kerjaya.

-Pemegang ijazah kejururawatan

Unknown on Jan 7, 2022, 9:51:00 PM said...

Haii , salam sejahtera , bagi kes saya pula lain skit. Dari saya habis diploma sampai sekarang saya masih tertnya² ,saya dulu ambil healthcare diploma , tapi dh hbs diploma mcam menyesal tak ambil nurse. Yalah sebab tak da org yang boleh buka minda yang masih mentah dulu., Jadi untuk nak ambik degree nursing , memang kena dari diploma ka? Itu yang belum terjawab dalam diri saya

Anonymous said...

tak pasti la pasal ada healthcare diploma boleh apply degree nursing.. sbb sy pon dri diploma science uitm then try degree nursing usm.. dpt.. rezeki kot.. result tah ape.. tuah la kot.. rasa tercabar pon ada.. bersaing dngn dak dak matrik semua.. sesat lak aku yg result tah pape menyempat selit.. kadang rasa mcm tersilap ke pilih aku ni... mungkin sbb i oa.. since very rare.. tu la kot dpt.. but i dont like it.. if being rare is the reason for choosing me.. i hate it.. but i will definitely do my best to prove that's not the reason..

Anonymous said...

Hi, saya nak tanya apa perbezaan antara heatlhcare management, medical assistant dan nurse

84kata.blogspot.com on Jan 24, 2024, 6:59:00 AM said...

hai..menarik perkongsian ni.Btw tumpang ya ,sis merupakan RA atau pembantu kajian.Jika perlukan bantuan untuk menulis bagi akademik /cari jurnal or maybe critical review perspectives or thesis can wsp me at 0166371460.Sis juga menulis buku pendidikan/motivasi dan novel pendek jika nak upah boleh wsp .thnks and semoga maju jaya .